Keď
čítame články o tom, aký bol Jánošík zlodej a kriminálnik, kladiem si
otázku, do akej miery sú autori naozaj nevedomí a do akej miery ide
o zámerné skresľovanie.
Čitateľ podobných komentárov mediálneho kapitálu si často neuvedomuje,
že Juraj Jánošík v sedemnástom storočí, na Slovensku (v Hornom
Uhorsku), nežil v grantovom, menšinovom, globálnom, akožeslobodnom,
rozpustilom a bohatom svete, aký okolo seba vidíme dnes. On žil
v časoch krutého poddanstva a otroctva početnej skupiny obyvateľstva,
ktorú my dnes označujme ako nevoľníkov (kresťania predsa nemôžu mať
kresťanských otrokov, majú teda nevoľníkov...). Žil v dobe
a spoločnosti, v ktorej pán mohol bez súdu kedykoľvek osobne, alebo
prostredníctvom drábov zbiť, alebo zabiť, prípadne predtým mučiť,
ktoréhokoľvek nevoľníka a v podstate i poddaného. Nevoľník sa musel
pánovi prosiť, či sa môže oženiť, pán mu pred veľkodušným zvolením mohol
znásilniť nevestu. Nevoľník sa nemohol bez povolenia pána sťahovať.
Nevoľník nie že by nemal žiadne volebné právo. To on určite nemal. Ale
on v podstate nemal z dnešného hľadiska vôbec žiadne právo. V tejto
spoločnosti sa Juraj Jánošík, ako aj mnohí ďalší, vzbúrili proti pánom.
Jánošík
je nie celkom bežný zbojník. Nebola mu dokázaná počas súdneho procesu,
dodnes zachovaného, žiadna vražda. Vypočúvali ho útrpným spôsobom, teda
mučením. On vedel, že ho popravia a to tiež útrpne. Vedel, že keby sa
priznal a povedal, čo chcú, usmrtili by ho asi menej kruto. Mohol sa
priznať k vražde, ktorú nespáchal. Lámanie kolesom od hlavy, aké bolo
dopriate Uhorčíkovi, by znamenalo rýchlejšie ukončenie mučenia.
Zavesenie už niekoľkými stupňami útrpne vypočúvaného (mučeného) väzňa na
hák za rebro - spredu, alebo zozadu (zboka, ako v poslednom filme,
visieť vodorovne sa vzhľadom na ťažisko tela skutočne nedá) znamená
postupné udusenie. Je to asi aj tak o niečo lepšie, ako tretí, vtedy
bežný trest – napichnutie na kôl (vždy len z jednej strany). Tresty pre
zbojníkov teda boli vždy útrpné – len sviatočne boli lámaní na kolese od
hlavy (na krku). Častejšie im len uviazaným na kolese zlámali hnáty
a nechali ich tak niekoľko dní umierať niekde na námestí. Niekedy dávno
končili vzbúrenci na kríži. V stredoveku už na kolese. Kolo tiež môže
znamenať zasvätenie šibenicou, povedal by nadčasový pozorovateľ. Kríž
nebol pre všetkých prijateľný, aj keď ich nútil skláňať hlavu k zemi
pred pánom.
Niekto
by povedal, že stredovek už bol taký, krutý, že je to teda v poriadku.
Ale to nie je celkom tak. Už za doby slobody rodného duchovna Slovanov si predkovia
volili starešinov a vladykov. Občania rodovej spoločnosti boli
slobodnými. Mohli sa sťahovať a ženiť bez povolenia pána, o vine
rozhodovali rady, a nie nejaká pomazaná hlava. Potom prišlo kniežacie
zriadenia a cirkev, a samozrejme, „svätý“ tyran Štefan kráľ a jeho
Uhorsko. Vzápätí nastala vlna slovanských proticirkevných povstaní –
jedenáste storočie – polabskí Slovania pokračujú v povstaniach v dnešnom
východnom Nemecku, blčia povstania Slovanov v dnešnom Poľsku, v Rusku,
dokonca aj povstanie proti cirkevnému desiatku v Uhorsku... vzápätí upevnenie cirkevnej moci a kráľovskej
moci, ktoré boli úzko previazané. Po hlúpom sťatí mongolskej delegácie
uhorským kráľom Belom (zbabelo ušiel do Dalmácie), sa na Uhorsko vrhli
armády Džingischánových synov a následne bol po mongolskom aj tatársky
vpád. Tí, čo prežili, žili voľnejšie, až kým ich nevoľnícke okovy znovu
nespútali. Potom nasledovali oslobodzujúce protestantské hnutia a hneď
na to vpády Turkov, ktorých na Balkáne mnohí uvítali, lebo sa správali
ku svojim poddaným lepšie, ako „kresťanskí“ páni. Valaská kolonizácia bola pre
mnohých nevoľníkov azylom a útočišťom. Vzápätí sa zjavil Jánošík, hneď,
a neskôr ešte viac, povesťami opradený. Známy ako obranca chudobných
a samozvaný sudca pánov.
Páni
súdili samozvane ľud a Jánošík súdil samozvane pánov. Tým, čo ho
označujú za zločinca, by som doprial žiť v koži hornouhorského nevoľníka
aspoň jeden biedny rok. Nevydržali by asi ani .týždeň.
Zbojník a zlodej sú dva rôzne pojmy. Zbojník súvisí so slovom bojovník.
Nie je to to isté, ale súvisí to. Ak bojovať je zlé, tak by sme museli
zavrhnúť aj slovenské obrodenia a povstania (niektorí s radosťou).
Naproti tomu zlo-dej je ten, ktorý deje zlo. Teda obyčajný, sprostý
kradoš. Zlodej v podstate môže byť nielen chudobný, ale aj pán -
utláčateľ slobodných bytostí, ktorý ich uvrhol do nevoľníctva. A
možnože to môže byť aj ten, kto zlobu mediálne ochraňuje.
Jánošík nebol svätec. Ale nebol to ani zlodej. Bol to hrdina.
-
slav -
zdroj obrázkov:
1.
JURO JÁNOŠÍK-OCHRANCA
CHUDOBY - Galéria Degas, Bratislava - www.degas.sk,
2. Webnoviny -
www.webnoviny.sk,
3. SAShE.sk - www.sashe.sk,
4.
sk.wikipedia.org
podobné články:
19.3.13
JÁNOŠÍK V NÁS
Horana píše
30.9.10 PREČO ŠTEFAN KRÁĽ ZA
SVäTÉHO VYHLÁSENÝ BOL alebo AKO IŠIEL VAJKO ZA KARIÉROU
TU
5. 4. 2008
Čo má spoločné Jánošík s
Tašunko Vitkom?
|