časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna

hlavná strana

 

Pussy Riot matriarchát nijako nepodporili.

HRALI SME AJ V CHRÁMOCH

13.9.12

Žiarislav, ty si aj hudobník. Všimol si udalosti v Rusku okolo ruskej pankovej skupiny Pussy Riot, ktorej členky boli odsúdené na dva roky väzenia?

Všimol pri prehliadke tlače a siete. Na čo sa presne pýtaš?

Nie je to znepokojivé, keď hudobníkov zatvoria do väzenia?

Isteže, môže to byť niečo znepokojivé. Keď sa niečo javí ako zvláštne, až znepokojivé, alebo udivujúce, vtedy je to dobré preskúmať.

Skúmal si to?

Bolo to potrebné pre človeka, ktorý sa zaujíma o ľudí aj kultúru.

Dievčatá boli odsúdené na dva roky. Zaujímavé sú ale dve skupiny rôznych správ, ktoré sa o Pussy Riot šíria. Jedna je veľká „mediálna bomba“, že boli odsúdené kvôli protiputiovskej pesničke.

A druhá?

Ako človek na vedomeckom chodníku so znalosťami bývalého novinára som to trochu skúmal. Dievčatá určite neboli odsúdené kvôli nahratiu protiputinovskej piesne, ani kvôli jej samotnému šíreniu. Takže žiadny ruský „Plastik pípl“. Západné a tým pádom i naše médiá písali o politickom procese. Je tu však aj iné hodnotenie, že šlo o proces pre šírenie náboženskej neznášanlivosti. Toto je aj podstatou obžaloby a svedčia o tom aj státisícové zúrivé prejavy ľudí v Rusku. Mnoho Slovákov a Čechov si myslí, že Rusko je zaostalou, diktátorskou a klerikálnou krajinou.

Nie je?

Nie je o nič klerikálnejšou, ako Slovensko. K cirkvi sa tam hlásilo menej ľudí, ako u nás. Je tam ale menšia vláda trhu. To znamená, že tam je aj o niečo menšia sloboda trhu , ale aj rozpredanosť krajiny,  v našom prípade treba podotknúť, že aj médií, nie je až v takom pokročilom stave. Iná vec je, že je tam viac čierneho obchodu, čo ale súvisí s predchádzajúcim.  Aj s tým ďalším - je tam aj väčšia vláda úradníkov.  A čo sa týka kultúry, a povedzme rovno, že nie strednoprúdovej (meinstrímovej), teda menšinovej a  "nezávislej" (aj andrgraund a podobne), tak v Rusku je oveľa viac nestrednoprúdovej – teda nie meinstrímovej hudby, ako u nás. Aj to tak bolo už viac, ako 20 rokov. Zvlášť „Píter“, teda Peterburg, je toho plný. Oproti andrgraudu si Rusko drží aj niektoré autochtónne – vnútorné kultúrne prúdy. Samozrejme, hodnotenie kultúr závisí od uhla pohľadu.

Vrátime sa k Pussy Riot?

Ak veľmi chceš, tak áno. Vieš, čo to znamená?

???

Pussy je podľa anglického jazyka výraz pre pičku a Riot pre hýrenie. Pank znamená niečo podobné, ako „pankhart“. Je to citovo dosť nabudené koreňoslovie. V podstate ale zodpovedá kultúrnemu zameraniu skupiny, ktorá vzišla z časti  z názorovo-umeleckého zoskupenia Vojna, čo znamená v ruštine to isté, čo v slovenčine. Týmto je povedané takmer všetko. Dievčenská skupina sa snažila nejaký čas zaujať ukážkami onanovania s kuracou nôžkou, pouličnými demonštratívnymi  vystúpeniami  bez trička, skupinovou súložou v múzeu a na internetovú popularitu to stačilo. Nakoniec, pred voľbami, zmenili kartu a vrhli sa na náboženskú pôdu. V jednom z najznámejších chrámov Ruska vybalili vo vykopávacom pankovom tanci pred oltárom Putina i Hospodina, prvého chceli vyhnať, v súvislosti s Gospodinom vykrikovali slovko znamenajúce čosi súložného. Celé to šlo na internet, keďže si to zosnímali, a až po tom to vyvolalo kultúrnu „vojnu“ v Rusku.

Vzhľadom na dosť otvorený slovník dievčatá dosiahli, čo asi chceli - vlnu pobúrenia a súd. Súd ale zjavne nebol pripravený na takýto program a vyznieva chvíľami dosť nepripravene, až trápne.  V punku predsa ide o to – provokovať, a niektorí „vyprovokovaní“ to v o svojej nerozhľadenosti zožrali ako návnadu celkom spoľahlivo. Kultová panková skupina Sex Pistols sa predsa stala slávnou deň po tom, ako Británii zakázali ich pieseň „Boh ochraňuj kráľovnú a fašistický režim“, čo bol posmešok z britskej hymny. Dnes by ani v Rusku za to nikoho nezakázali. Dievčatá sa rozhodli ísť ďalej – na pôdu náboženskú. Nikto si nevie predstaviť, že by sa pri podobnom nájazde v chráme  dialo v Izraeli. Alebo v niektorej arabskej krajine. Že v Rusku im všetky tie verejné onanovania smerujúce k popularite donedávna prešli bez žaloby, je príznak toho, že Rusko nie je až také prísne, ako si myslíme. Za to vystúpenie v chráme by  však asi boli asi súdené aj v mnohých západných krajinách. Aby bolo jasné – s odsúdením sa vôbec  nestotožňujem, ale javí sa ako úplne pochopiteľné. V severnej Európe boli prípady súdnych procesov za výrazné narušenie chrámových priestorov. Na západe o takýchto veciach nemáme správy. Je možné, že nič také sa na západe nestalo, v posledných desaťročiach. Politické hromženie i nátlak proti hudobníkom sa tam však isteže dialo.

Napríklad?

V USA napríklad nejaký čas rozhlasy bojkotovali speváčku Natalie Maines z dievčenskej pop-country skupiny Dixie Chicks . Dôvod bol čisto politický – Natalie na nejakom britskom koncerte protestovala proti Bushovej invázii do Iraku , ktorá sa uskutočnila pod zámienkou vývoja jadrových zbraní (čo sa neskôr ukázalo ako nepodložený výmysel). Natalia Maines v marci 2003 (počas vojny v Iraku) zahlásila, že sa hanbí, že prezident Bush je (tiež) z Texasu. V Texase jej potom na verejnom zhromaždení "patriotov" ako „vlastizradkyni“ zaorávali buldozérom do cesty haldy cédečiek. Na nejaký čas ju rádiá „stopli“.  U nás o tom nebola žiadna správa, pochopiteľne, keďže sme boli satelitmi tejto vojenskej operácie a médiá sú, vieme, v ako stave a v akej polohe.  Nakoniec, ide o prevažne pop-kantry speváčku, ktorú sabotovali kantry rozhlasy...Kantry je americká tvorivá ľudovka.  No, to ako keby našu hudbu sabotovali nejaké rozhlasy zamerané na slovenskú hudbu, pôvodnú, tvorivú, teda nie konzervovaný folklór, ale z neho vychádzajúce tvorivé  "novodrevo". To je u nás nepredstaviteľné, lebo u nás také rozhlasy ani nie sú. Tak mňa ani nemá kto sabotovať, keďže naše rozhlasy hrajú na 90 percent len západnú hudbu, a ten zbytok je viemečo, takže môžem hovoriť a písať, čo cítim ako správne s nezmeneným výsledkom. Keby som nemohol, tiež by som písal. Takže – Natália bola v zásade celkom iná vec, ako tie dievčatá  z Ruska. Celá "revolta" Dixie Chiks spočívala popri textoch v telesnom zmysle len v tom, že hrali ako tehotné s bedžom na boku. To je iste niečo celkom iné, ako verejná súlož. Takže aj právnici sa na to inak pozerajú, bez ohľadu na to, či ide o Ameriku, alebo o Rusko. Tu porovnanie  Plastic People s Pussy Riot  je celkom nemiestne. Plastikov za komunizmu nepúšťali v rozhlase a v televízii práve  tak, ako dnes nepúšťajú nás .Bola to akási "súbežná" kultúra úplne mimo stredného prúdu a stredného myslenia.  Oni nerobili žiadne za každú cenu provokačné verejné scény, ako Pussy Riot. Hrali  na málo spropagovaných koncertoch a stodolách tak, ako dnes my. Žiadne fabrické tričká, kukly, módne doplnky a žiadna kapitálom chránená značka.

Nie si voči Pussy Riot nepriaznivo naladený?

Nie. V podstate robím niečo z toho, čo oni slovne hlásajú. Ale celkom inak. Vo svojom diele obživujem napríklad aj kultúru matriarchátu – úcte k materstvu. A hral som a spieval a aj tancoval v chrámoch nie raz, na Slovensku i v iných krajinách. Aj v slovenských chrámoch som spieval  aj o Matke (Zemi), i o Žive, Perúnovi... Nijako som sa tam nevnucoval, pozvali ma. Lenže som to robil s úctou.  

Niektorí  ťa považujú za pohanského vodcu... A hral si v chrámoch?

Nie som pohanský vodca, ale  ctiteľ prírodného duchovna, ktorý robí niečo pre jeho rozvoj. Ľudia o mne vedia, že udržiavam a rozvíjam kultúru a duchovno predkov. Mám mnoho kresťanských, i nekresťanských priateľov, ktorí to vedia. A tieto kostoly stavali aj moji predkovia a to nielen  chtiac, ale aj nechtiac – z odvodov cirkvi – z desiatkov. Aj za naše súčasné odvody  boli tieto kostoly udržiavané a máme právo v nich pestovať aj svoju pôvodnú duchovnú kultúru. Keď vchádzam do kresťanského chrámu, tak vzdám úctu. Vzdám úctu na akomkoľvek posvätnom mieste, ktoré je posvätné vo vedomí akejkoľvek kultúry. Nakoniec - tie chrámy spravidla stoja na miestach našich bývalých posvätných lesíkov.  Aj keby som sa s niečím nestotožňoval, neznamená to, že by som si to nemohol uctiť. Uctiť si duchovno, kultúru iných je dôležité. To ale neznamená, že ak ťa napadnú, že by si sa nemohla brániť. Obrana je jedna vec a útok je vec iná. To sú dve rôzne veci. 

-pokračovanie nabudúce-  - rc-

 

podobné články:

17.7.12 Odvolanie arcibiskupa Bezáka: KATOLÍCKA CIRKEV AKO AUTORITATÍVNY ŠTÁT

14.4.12 KEĎ HOVORIA O SVäTEJ ZEMI, MAJÚ NÁS ZA POHANOV

22.2.12  Je čas na odluku cirkvi od štátu. Po vyše tisícsto rokoch.  CIRKEV - RADCA POLITICKÝCH STRÁN 

 

 

 hlavná strana