časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna |
|
|
|
Čo majú spoločné Medveď,
Starý, Mikuláš, Santa Klaus, Rod, Grico?
DEDUCH - ZÁHADNA POSTAVA V (PRED)SLNOVRATOVÝCH OBYČAJOCH |
7.12.10 |
Teraz
je čas, keď je v kalendári meno Mikuláš a my ho máme ako
Deduch.
Deduch - pripomínajúci ducha deda. Kto to je? Sú štyria valasi, ochráncovia štyroch strán a jeden chodí starý. Tancujú tanec slnka, z každej strany jeden valach, držia ozembuchy skrížené a v podobe svargy alebo svastiky sa točia doprava a spievajú obetnú pieseň. A to je Rod, alebo nie je? No, to je Starý, tiež ho volajú "Starý" a v dobe pohanenia duchovna predkov, už ako "Starý pes" - už nadávkami. Kopú doňho, aby sa poklonik modernému bohovi Ježiškovi. Ponižujú ho, sáču doňho, ale on má dovolené ešte si robiť z toho srandu. V tých veršoch. Z kostola, z farára zo všetkých tých církevných vecí. Je v tom konflikt dvoch kultúr, v tej hre vianočnej. Vystupuje tam Starý, ktorý je začernený. Buď je chľpatý celý, alebo tvár má začernenú a je chlpatý na tele - ovčiu huňu má na sebe. Teda je zarastený, ako bývali starí žreci, starí vedomci - už sa neholili, boli zarastení celí. Na Morave sa volá "dziad", prechýlené neskôr na "žid". Vždy sa tomu neskôr našlo hanlivé meno. U nás ešte niekedy "grico" - "grico" súvisí s "igric", teda "obradník". Igric to je jedno z najstarších slov, ktoré je spojené s pôvodným divadlom. Je to len v Uhorsku, to slovo, slovanského pôvodu - súvisí s ihrami - igrami, ale igry boli kedysi duchovné obrady - hry v starej dobe. Až neskôr sa hrať prenieslo na spôsob vyluďovať zvuky na hudobné nástroje. Takže príde deduch, dočítame sa v práci Milky Horváthovej, alebo iných etnografov, etnológov, že až niekedy začiatkom 20. storočia na niektorých kysuckých a oravských dedinách boli postavené kostoly, dovtedy bez. Obchôdzky (čím staršia kultúra, tým viac) so starým, s dedom, alebo medveďom - často sa to zamieňalo - duch predkov v medveďovi vtelený. Práve v tom období, kedy bol neskôr vyhlásený Mikuláš. Takže Mikuláš prišiel na niektoré kysucké a oravské dediny až v 20. storočí. Santa Klaus, až koncom dvadsiatého. Až keď spravil reformu Klaus, tak prišiel potom sem. Takže je to duch predkov. Takže Mikuláš má tie isté črty ako
Starý vo vianočnej kolede, on je ale už predslnovratový, obchádzač,
už je spojený so zimným obdobím, už sa blíži slnovrat. Ešte pravda,
že prídu kňažky, vyčistia dom, v bielych odevoch, so
zamaskovanou tvárou, rozfuknú dym pravotočivo vtáčím krídlom
na štyri strany, nakreslia perúnove kríže - šikmé iXky na komín, ktorý
je spojený s duchovnom predkov, teda Lucia. Až potom príde Slnovrat si to
vyčistiť. To vlastne aj Santa Klaus tiež chodí cez komín. Pravda, že takmer na každý pôvodný
sviatok sa predsa
nakoniec napasovala nejaká kresťanská legenda. To neznamená, že by nejaký
biskup nerozdal svoj majetok, ale určite korene tohto obradu sú ovela
staršie. Žiarislav |
|