časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna |
||||
|
||||
Rukopisy královodvorské: "Po vodě k děvě kytice plyne, kytice vonná z viol a růží " MASARYK SA VO FIALKÁCH NEVYZNAL Žiarislav píše |
11.6.2013 |
|||
„Nebyť Rukopisov, tak by sa Česi nestali Čechmi“, píše sa v medzititulku rozhovoru Jitky Cíhovej s Karlom Nesměrákom, ktorý vyšiel v časopise Živá Historie (brezeň 2013) s názvom „Jsou Rukopisy naivní padělky?). Keď boli v roku 1817 objavený vo veži kostola v Dvore Králové dielo neznámeho veku, v Čechách sa strhla hádka o tom, či je to stredoveké, alebo novoveké dielo. Masaryk označil toto dielo za podvrh (padělek), pričom jeden z dôkazov jeho nepravosti mala byť skutočnosť, že vo veršoch Rukopisu sa zjavuje veta: „Po vodě k děvě kytice plyne, kytice vonná z viol a růží“. To je podľa Masaryka dôkaz o nepravosti spomínaného diela, keďže podľa neho ide o botanický dôkaz „padělnosti“ rukopisu, pretože „smíme pochybovati, je-li kytice s viol a růží možnou, přirozenou kyticí: fialky dávno již nekvetou, když kvetou růže... Taková kytice zavání spíše skleníkem“, a preto je v stredovekej básni podľa neho takáto kytica nemožná. Dr.Karel Nesměrák z Českej spoločnosti rukopisnej považuje takéto posudzovanie lyriky za nesprávne. Inými slovami, v lyrike sa môže mihnúť aj kytica z kvetov, ktoré naraz nekvitnú.
Okrem tejto fialovej fialky kvitnú spolu so šípovou ružou aj fialka vyvýšená, fialka bahenná, fialka holá fialka divotvárna, fialka lesná, fialka srstnatá a všetky sú skutočne fialové. Tento článok nie je o tom, či je Rukopis kráľovodvorský stredovekým, alebo novovekým dielom, ale len o tom, že argument o nemožnosti v diele spomínaného venčeka je nepravdivý. T.G.Masaryk, zdá sa, že rád označoval niektoré písomnosti za podvrhy. Za podvrh označil aj Pittsburgskú dohodu, ktorá pre zmenu búrila vody na Slovensku, až kým z Ameriky nepriniesli jej originál s Masarykovým vlastnoručným podpisom. Pre predstavu o význame rukopisu – pred vznikom Česko-Slovenska českých šíriteľov správ o Rukopise kráľovodvorskom prenasledovala rakúska polícia a boli aj súdení. Zástanca pravosti Rukopisov, známy archeológ Jozef Ladiskav Píč, bol vystavený satyrickým útokoch tlače a spoločnosti, v ktorej prevládol názor o rukopisoch ako „padelku“. V dôsledku týchto udalostí spáchal samovraždu.
podobné články:
|
||||