časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna |
|||
|
|||
MALÝ VRCHÁR, DUCH A DIVADLO Z Vrchárskeho zápisníka Žiarislav píše |
8.9.15 |
||
- A je mocný? - Keď pestuješ ducha, je mocný. - Mocný a silný? - Áno. - Aj ty ma chrániš? - Áno. Keď ťa ja chránim, aj môj duch ťa chráni. - Aj ty sám sa chrániš, však? - Áno. - A inak nie sú strašidlá, však? Sú len vo filmoch. - Áno. - Tato, a môžeš ma prosím ťa chrániť? - Áno, jasničko. Som tvoj tato. Som tu na to, aby som ťa chránil. - Aj duch? - Aj duch. Tento rozhovor našiel človek, keď si prezeral starý zošit. S malým vrchárom sme takto hovorili minulého roku. Medzitým prešlo v potoku veľa vody a malý vrchár si pozrel okrem prírodopisných filmov z dosiek aj filmy hrané. Napríklad v Popoluške sa dozvedel, že šípom sa dá zabiť. Jastrab. Doteraz strieľal z luku, ale nespojil si to so zbraňou. Zdalo sa, že je nielen prekvapený, ale aj sklamaný. Vo svojich piatich rokoch stále odmieta mäso, vlastne ho nikdy nejedol. A my sme ho neklamali. Rastie pekne a vyzerá byť o niečo mocnejší, ako jeho vrstovníci. Minule videl film „Ať žijí duchové“. Je to síce film pre deti, ale odvtedy sa pri šerení trochu bojí. - Tato, môžeš ísť so mnou pre tie veci? - Áno. A prečo? Veď je to hneď tuto, aha. - Ale tato, poď so mnou. - No dobre. A prečo? Ty sa bojíš, však. - Áno. - A čoho sa bojíš? Včera si pozeral ten film o duchoch, však. - Áno. - No tak prečo chceš pozerať taký film, keď sa po ňom bojíš neďaleko domu? - Už ho nechcem vidieť, ten film. Nechcem vidieť také filmy. - No dobre, správne. Keď sa s niekým hrá, je mu pomerne jedno, či je to dieťa, alebo dospelý nie je bojácny a niekedy je až priodvážny. Minule ale presvedčil mamu, aby mu pustila rozprávku - kreslenú českú o stvorení sveta. Poletovali tam anjeli a pobehovali čerti, svet stvoril bradatý ujo so svätožiarou na hlave a čert stál pri strome a chvost sa mu zmenil na hada. A bolo zase po bezpečnom svete. Dualistický, až bogomilský obraz o stvorení sveta mu rozštiepil Medzu na anjelov a čertov s rohami a hneď bolo po raji. Znova sa začal občas báť a predstavoval si čertov. Človek mu vysvetlil, že čert s rohami je výmysel. Že čertoviny robia ľudia, ktorý sa nestarajú o svoju dušu a že rohy majú len zvieratá, ktoré jedia trávu a že žiadny dravec, žiadna šelma rohy nemá. Že je to výmysel, ktorým kedysi strašili ľudí, aby sa báli turoňov a hospodárskych bohov úrody a plodivosti, ktorým rohy znázorňovali. Nakoniec malý vrchár vyhlásil, že tú rozprávku už nechce vidieť. Človek sa dohodol, že znovu budeme púšťať len občas film a to prírodopisný. Minule síce pozeral Ferda Mravca, ale scénu, kde Ferdo hral divadlo deťom a zastrelil puškou mravca ozbrojeného len mečom sme odsúdili ako škaredú. Človek si povedal, že obnoví večerné rozprávania o tom, ako vznikol vesmír, ako vznikali moria, ako stromatolity vytvárali ovzdušie, ako vznikali hmyzáci, praryby, obojživelníky, plazy, jaštery, vtáky a cicavce. Také rozprávania človek osvieži živými popismi, obrazmi, príhodami. K sviatku dostal veľkú knihu s obrázkami zvierat a listuje si aj v iných knihách so zvieratami a rastlinami. Naposledy prišiel s s otázkou: „Tato, čo papá potápnik?“ V poháriku mal vodného plávajúceho chrobáka. No, najskôr nejaké malé vodné chrobáčiky a roztoče. Človek tu musel dokázať listovaním v knihe. Bol to potápnik dvojškvrnný. No a od tohto roku sme zapojili aj divadlo. Najúspešnejšie divadlá hráme s Vidimírom. Človek hrá majstra Bzumka a Vidimír hrá učňa menom Žihadlo. Meno dostal po siedmych žihadlách po pri medobraní. V lete sme hrali pre malého vrchára, jeho bratancov a pre mamy. Štyri dejstvá boli oddelené živým potleskom. A divadelné pomôcky sme použili včelárske klobúky, riadny dymiaci dymák, skutočné úle a rámiky. Najbúrlivejšie výkriky, smiech a potlesk boli pri výjave, počas ktorého Žihadlovi vbehli pod sieťku na klobúku napajedené včely, Žihadlo si strhol klobúk a vytriasal si včely z vlasov, pričom skákal, behal a natriasal si hrivu podobne, ako keď sa to naozaj dialo. Minule sme hrali divadlo o prevoze odložencov – úľov zo západného pozemku k nám na Nive. Ako sme spúšťali úle plné medu z pôjdu dole na lane, ako nám z úľa cez škáru začali vyliezať včely, ako sme ten úľ zabalili do dvoch diek a dali na sedadlo spoluvodiča a ako Vidimír – Žihadlo sa nezmestil na sedadlo a pridržiaval úľ a zadné dvere Nivy, ktoré sa nedali zatvoriť , brániac tak počupiačky vysunutiu úľa z horského auta. Malý vrchár ocenil hru hurónskym smiechom. Namiesto vysokého pôjdu stál Bzumko na meter a pol vysokej hriade pred domom a spúšťal úľ na lane Žihadlovi, ktorý ho naložil nie do Nivy, ale do kočíka a takto sme potom jazdili po dvore a popisovali vzrušujúce deje, ako vyliezajúce včely, posúvajúci sa úľ a podobne. Zdá sa, že divadlo zapôsobilo viac, ako sme predpokladali. Minule nás pozval malý vrchár na dvor , nástojil, aby sme si v tichosti posadali a prekvapil nás hrou o mravcovi, ktorý sa zamotal do pavúčej siete a potom sa oslobodil. Jeho divadelnými pomôckami bola šindľová stena, mravec a pavúk vyrobený z korka a drôtu a sieť vyrobená zo strapkov starého pokrovca.
Tak sa znova ukázalo, ako občas vtipkujeme, že najlepšia kultúra je doma. Samozrejme, keď si ju urobíme. Divadlo pre deti o Janíčkovi a Marienke, na ktoré sme natrafili počas jednej z ciest, ho vôbec nebavilo, nudil sa a museli sme odísť. Má rád divadlo zo života, skutočné. Domáce divadlo je pre nás rozprávaním prežitých príbehov a pre Malého vrchára to bol aj popud ku vlastnej tvorivosti. To môže byť aj na úžitok. Podobné články: 12.5.15 Malý vrchár a drevený kôň - Z Vrchárskeho zápisníka 2.4.15 Malý vrchár si zdôvodňuje beťárinu dedične - Z vrchárskeho zápisníka 15.3.15 Malý vrchár si umýva ruky - Z vrchárskeho zápisníka 24.11.14 Malý vrchár pozerá, počíta a „píše“ Z vrchárskeho zápisníka
|
|||