časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna |
|||||||
|
|||||||
Aj Smrtná nedeľa aj začiatok
jari sú v tomto roku v tom istom čase VYNIESŤ MORENU ISTEŽE JE DôLEŽITÉ |
15.3.2010 |
||||||
Vo vedomom svete nieto človeka oddeleného od prírody. Človek je súčasťou prírody a príroda je jeho kruhom. Dôkazom toho je jednoduchá skutočnosť, že príroda bez človeka žiť môže a človek bez prírody nie. To, čo sa odohráva v človeku, je tiež súčasť prírodných chodov. Ľudia počas vekov v rôznych ročných obdobiach menili stravu a súčasťou tohto kolobehu bol aj predjarný pôst. Ten mal okrem očistného telesno-duchovného pochodu aj napomôcť mocnejšiemu vnímaniu jarných osláv.
Preto zima bola spojená s výživovým i tepelným strádaním. Mesiac február bol v slovanských jazykoch označovaný ako „ľúty“, čo v staroslovančine znamená „krutý“. Aj preto ľudia oddávna hľadeli na jar ako na „božie spasenie“. Dnes to tak nie je. Ale i dnes máme dôvod sa na jar čistiť, i sláviť príchod Vesny. Jar spôsobuje v našej duši i tele pochody, ktoré ak sa nezladíme, tak nezvládame, ak sa zladíme, očistíme sa i posilníme. Duša potrebuje viac rozjímať – vybrať sa do prírody a precítiť jej chody. Kto sa nezladí, môže trpieť jarnými únavami (príroda mu stiahne živu, keďže s ňou nie je, dostávajú ju rastliny a živočíchovia, čo v tom sú) a tie môžu vrcholiť jarnými chrípkami. Liečebný priemysel na nich pekne zarába, ale vedomejší môžu poukazovať na duchovno-prírodné zladenie, ktoré nám pomôže lepšie, ako tabletky. Aby mohlo toto zlaďovanie prebehnúť mocnejšie, ľahšie a účinnejšie, vytvoril sa reťazec jarných obradov, v ktorých okrem všeličoho možného môžeme rozoznať i vedomecké jadro.
dva týždne pred Svätojarnými (veľkonočnými) sviatkami. Tie sú odvodené od jarnej rovnodennosti a prvého mesačného splnu, po ktorom pondelok je spojený s očistou i oslavou. V tomto roku je Smrtná (Čierna) nedeľa totožná s prvým jarným dňom a teda aj tí, čo vynášajú v čase rovnodennosti, aj tí, čo podľa uvedeného kľúča, vynesú asi v jednom čase. AKO VYNIESŤ MORENU? Môžete si spraviť s rodinou alebo priateľmi samostatný malý obrad pri najbližšom potoku, alebo v rieke, isteže nemusí byť sprevádzaný horením veľkej slamenej postavy Moreny. Ale ak sa zíde väčšia skupina ľudí, isteže to má svoje čaro. Obvykle pri tom nechýbajú piesne a pôsobivé sú tradičné alebo novodrevné odevy s vyšitými ochrannými znakmi. Dnes už asi v takmer každom meste a v mnohých dedinách tento zvyk poznáme aj vo folkloristickej podobe. Ak nemáte práve iné plány, aj živou účasťou na takomto podujatí môžete napomôcť tomu, aby sa folklór naplňoval a posilňoval duchom. I keď obrady v duchaplnom naladení sú akiste pôsobivejšie, ako len zvyky. Tí, ktorí budú práve v Bratislave, môžu prísť ako obvykle na sútok Dunaja a Moravy na Devín. Morenu vynesieme tentokrát neskôr večer – po ôsmej hodine, keďže v Bielej Ľalii má Horana o šiestej naplánovaný koncertík a mnohí chcú stihnúť to i to. Obrad Moreny tradične vedú divice, tak možno ju pripravia už v ľalii. Keďže málokto má v Bratislave v stajni odloženú zvyšnú slamu, urobme to tak, že ktorí pôjdu do Ľalie po ceste zoberie chumáč suchej trávy a tých mnohých chumáčov urobíme tam tú postavu, nech je nielen obrad, ale i príprava spoločná. A porozprávať sa s priateľmi je tiež dobrá vec. Tak sa očistime, kto má hudobné nástroje pôvodného rázu, nech si ich nezabudne doma, lebo spev a hudba, to je veľké čaro veru. Žiarislav
|
|||||||