, | |||
časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna |
|||
|
|||
NOVÝ ROK JE V KAŽDEJ CHVÍLI |
30.12.10 |
||
Otázka na Žiarislava: Prečo
je nový rok práve prvého januára? Je to prírodný sviatok? Je vtedy
naozaj Nový rok?
Naši predkovia odvodzovali
čas a značili si časník od pohybov a polôh Zeme,
Slnka a mesiaca. Od kolovania Zeme voči Slnku odvodzujeme deň,
čo môže znamenať „daný“, i svetlý. Od splnových a novových
polôh mesiaca odvodzujeme časový názov mesiac.
Od slova pre označenie „hodného“,
či dohodnutého (goralsky gadať
– hovoriť) – godneho –
odvodzujeme staroslovenskú godinu
– dnes hodinu a u východných
Slovanov god (všeslovanské rok súvislí so staroslovanským rekti
– povedati – gadati, tu všimni si súvis rok
– rekti,
hod - god - gadati).
Obe slová súvisia s dohodou
a s časovým určením, teda osudom.
Nepotrebovali na to úradného
molocha, ktorý by zrušil prírodne duchovno a namiesto
prirodzených odchýlok zaviedol oficiálne
chyby.
Popravde
povedané, rok sa nikdy nezačína, tak ako sa nikdy nekončí.
Preto medzi posvätnými znameniami (apotropaje) nájdeme nielen kruhy, ale napríklad i ulitu
slimáka (závitnicu, latinsky špirálu), ktorá hovorí o vývoji a o časovom
slede.
Napriek tomu, alebo skôr v súlade s tým, nejaký začiatok predsa len vnímame. V prípade narodenia dieťaťa je deň narodenia označený ako pôrod. To v roku je jar. Pučanie pukov je plodnosťou jari – Vesny – je to pôrod. Vtedy Sloveni vnímali v istom zmysle Nový rok. Jar, to je vzrast, povstanie ducha po zime. Lenže Zima nie je zlá, zima je tehotenstvo. U nás mnohé
stromy môžu porodiť, len keď ich semená zmrznú. Semeno tisu
musí spapať vták a až keď ho vykaká a prezimuje,
vyrastie, veru hej, Zima nie je zlá, je zemná a zimná a po
nej sa musíme obrodiť vesnivou jarou - žiarou. A to
je začiatok roku v istom zmysle, jar. Vieme, že septima je siedma,
ale september je deviaty, že oktáva je osmičková, ale október je
desiaty, že deka je desať, ale december je dvanásty, tak to je
bohapustý podvod, ktorý nášho ducha odďaľuje od reči, od
slova, od sily. Úctivý
človek nemusí búrať staré, aby vytvoril nové. Nemusí ničiť
„pravdy“, aby uctil pravdy. Ale takisto nemusí uctievať lož. Pravdupovediac,
na novoročné oslavy pisateľ článku hockedy poskytol priateľom
chatku. Aj v dome už bolo cez dvadsať ľudkov. Veď
priateľské stretnutie je dobrá vec. Aj vydymíme, aj pochválime. Ale
nie je to výročný sviatok. Terajší
nový rok je predstavou niekdajšou o čase narodenia Krista. Lenže keďže
predkovia slávili vo veľkom Slnovrat, narodeniny „krismast u anglánov)
boli presunuté. Kým pravoslávni slávia Kristov sviatok začiatkom
januára, západný Rím ho presunul na náš Slnovrat, aby ututlal bujné
oslavy narodenia nového slnečného božstva, ktoré obradmi i koledami
slávili naši predkovia. Potom boli aj koledy pretextované na kresťanské
Cyril a Metod koledy za "Veľkej Moravy" zakázali, keďže
v tej dobe boli ešte koledy pôvodné, z ich hľadiska "pohanské".
Že
píšeme 1.sečňa (januára) nový rok, to je spoločenská dohoda a nie prírodný
zákon. Je to naša predstava, je to civilizačná mágia, nemá to
priamysúvis s prírodou, ani s bohom, či divmi, ani s fyzikou,
astronómiou, či inou dávnou, alebo modernou vedou. Je to výsledok spoločenských
pohybov, ktoré sa časom znovu zmenia a s nimi aj ich výsledky.
Dnes
ale my cítime novú silu. Naša krv, naše živodráhy, naše spoločné
vnímanie hovorí, že je dobré vnímať dobu, hodný čas, rieknutý
rok. Vo vedomí vedomeckého človeka však nový rok môže byť v každej
dobe, v každom hode. V každom okamžiku. Dobrú,
hodnú, zdravú a vedomú cestu riekol Žiarislav 30.12.r.10 |
|||