Už v piatok dávali desiatky ľudí usadených pod prístreškami
aj pod holým nebom tušiť, že tohtoročný Slnovrat nebude malý.
Napriek podmienke odevu v rodnom duchu a pomerne nedostupnému
miestu sa na hoľu štverali ďalší a ďalší návštevníci,
aby sa zvítali so svojimi už poznanými, i dovtedy nepoznanými druhmi.
Hoľou zneli koncovky, husle a spevy. Prišli aj mládenci z Kokavy
nad Rimavicou, ktorí pomohli stavať táborový zabezpečovací prístrešok.
Na hoľu sa navečer vyštveral džíp s chlapmi z píly a lesov,
ktorí sa snažili zvedieť, čo sa deje, že okolité lesy sú znovu
plné hľadačov jánskych ohňov. Odpovede typu „niekde
prespia a potom nás nájdu“ sa im zdali neuveriteľne vtipné.
Po ich odchode bol obradný kruh občiaraný konopným špagátom a vykosená
tráva ho ohraničila vonkajším prstencom. Ešte aj v sobotu ránu
sa ozýval klepot ocieľky a vzápätí ostré kosy vykosili aj
priestor na hry.
V sobotu prichádzali ľudkovia zo všetkých kútov
krajiny. Od východu, z rusínskymi vzormi na vyšitých košeliach, až
po Moravu a Čechy. V okolitých priestoroch sa piekli placky a iné
pochutiny, pri hlavnom táborovom prístrešku sa stále varili čaje a odvary.
Prichádzalo množstvo hostí, ktorí tu vystúpili po prvý krát, vznikali
ďalšie priateľstvá. „A kde sú všetci“? pýtali sa dvaja
chlapi v kabaniciach s rozložitými klobúkmi, čo prišli od
Štiavnice a zjavne sa im zdalo niekoľko desiatok ľudí hmýriacich
sa okolo obradného priestoru málo. Keď sa dozvedeli, že ďalšia
časť tábora je za obzorom, uspokojili sa a pridali sa k najbližšej
spievajúcej skupinke, aby ju posilnili a aj predložili svoje spevácke
nápady s prevažne ľudovo-slnovratovou tematikou . Kým obradné
skupiny pripravovali obrady, pod brezou sa rozširoval „prírodný trh“ píšťal,
misiek, domácich syrov, novodrevných (cd) dosiek , vrecúšok s bylinami,
kníh a ďalších výrobkov. Žiarislavova reč o slnovratových
zvykoch zvykoch a vývoji zhrčila pri hlavnom ohni desiatky
ľudí , ktorí vzápätí mohli počúvať naživo Horanine
piesne vydané na jej novej doske. Prípravy vatier boli ukončené, vo
vykosenom priestore na protiľahlom svahu prebiehali lukostrelecké hry.
Zraky slnovratových táboritov sledovali pohyb Slnka, ktoré zapadalo za
vrcholkami hôr, tak vysokými, a predsa takmer rovnými s obradovým
priestorom. Silný vietor rozfukoval vlasy a občie hune pútnikov,
ktorí prišli pozdraviť svoje svätosti a precítiť spojenie s rodným
duchom.
Nedalo sa to nijako tlmiť a už pred hlavným obradom
sa vytvoril na stráni pri stanoch veľký kruh ľudí bujaro spievajúcich
a hrajúcich, ktorí vlievali živu do žíl tých, čo boli uzimení
vetrami. Sila sa stupňovala. Niekoľko obradníkov obišlo stany a prístrešky,
Žiarislav obehol na koni od Ďubíkovských lazníkov koniec tábora, táborový
bubon zadunel. Už idú, už idú, spieval ktosi a Svarog ustupoval so
svojim nebeským svetlom, aby dal priestor svojmu slnovratovému obradu. Ocieľka
narazila na sopečný kremeň a iskra dopadla do práchna. Od
dychom rozpáleného práchna vznietil sa konopný kúdeľ a brezová
kôra vzplanula, aby v strede kruhu odobzdala oheň
nositeľom
svetla strán a ochrancom štyroch brán. „Tu bytosť s pochodňou
zdraví raňajšiu stranu slnka“, zvolal s horiacim lúčom
zdvihnutým nad hlavu Bohdan Dobroslav smerom k východu. Poludňajšiu
stranu mocným koledným hlasom pozdravil Veleslav otočený k juhu,
večernú Bohumer k západu a polnočnú Hrom smerom k severu.
Nasledoval obrad štyroch živlov, obrad divíc, obrad koncoviek a obrad
žien. Tieto obrady boli sprevádzané vydymovaním posvätnými bylinkami a prijímaním
z obradného pecňa chleba. Očistiť sa posvätným dymom
prišli aj vrchári, v ktorých správe je pozemok a aj oni sa
oddali tancom. Hromové výkriky zo stoviek hrdiel sa ozývali na všetky
strany. Vajanááá..., Hééééj, Holáááá a iné nie vždy rozlíšiteľné
zvolania dávali celému zhromaždeniu pocit neopísateľnej živy, ktorá
sa nesie krajinou, aby obrodila silu aj v tých, ktorí sa zatiaľ
priamo nestretli s našim rodným duchom, z našou podstatou a nebeskou
priazňou.
Len na hlavnom slnovratovom obrade zapálenia vatier bolo viac,
ako dvesto ľudí. Hudba, spevy, tance, novodrevné i ľudové
piesne vystrelili na nohy aj unavených. Vystrelení časom oddychovali,
niektorí sa vzdialili kvôli milostným povinnostiam, iní sa budili a navracali
do veľkého kruhu, ale mnohí vydržali napriek ceste a výstupu na
hoľu spievať a tancovať celú noc. Okolo polnoci piesne na
chvíľu poľavili a prebehol obrad podstrižín a obrad
prijímania mien. Hromoslav,Slobodan, Diva, Zdravoslav,Bohuslav, Bránomíra,
Hrom...Volanie na slávu novým súrodencom sa rozliehalo do dolín, do ktorých
sa vrátia už ako iní ľudia. Ako tí, ktorí nastúpili na plnšiu
cestu.
Posledná vlna nočného slnovratového nadšenia prebehla na
brieždení. Unavení ožívali. Hodinu sa spievali „beťárske
piesne“, ktoré majú v slovenskom folklóre nezastupiteľné
miesto a bez nich by Slnovrat nebol úplný. Pri východe Slnka vrcholila vlna
novodrevných hitoviek, ako Hraj hudbička, Chvála ti za svetlo, A keď
vyjde Slnko, Matka Zem široká – na Kráľovej Holi... Slnovratový
kruh sa však ani po východe Slnka nerozpustil. Tí, ktorí si zdriemli,
alebo pospali, sa zapájali do piesní a hovorov a tak to bolo až
do odchodu. Po chleboch z kokavskej pekárne nezostalo ani stopy a isteže
ani po kotli bryndzovej kozej nátierky z gazdovstva Na medzi. Ľudkovia
sa dohadovali, kedy sa zase stretnú a aké tábory ich čakajú.
Lukostreľba vrcholila triafaním letiacich terčov a na ohni sa
prihrievali posledné pochutiny.