časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna |
|
|
|
Duchovno
a náboženstvo sú dva rôzne pojmy, vedomstvo je skôr súčasťou
duchovna, ako náboženstva |
2.3.2011 |
Tisíc rokov sme tu mali povinne a násilne ustanovené náboženstvo ako diktatúru. Naše pôvodné duchovno bolo od 9. storočia zakázané. A aj preto nemáme o ňom dosť správ a to napriek tomu, že v nás všetkých prinajmenšom drieme. Už v „Starom zákone“ je veľký dôraz na vieru a poznávacia podstata (gnosticizmus) je podľa samotného starého zákona potlačovaná duchovným i krvavým telesným násilím. To prevzalo z judaizmu i kresťanstvo, ktoré sa bez starého zákona v podstate takmer nešíri a takisto zo starozákonnej podstaty (preambuly) vychádzajúci korán. Kto pozná stredoveké dejiny telesného i duchovného útlaku, vie, že okrem monoteistického vyvražďovania „pohanských“ Slovanov a Baltov v Európe, upaľovania takzvaných bosoriek v západnej Európe, vyvražďovania iných kresťanských prúdov (Arianov, Bogomilov, Katarov...) má takzvaná „kresťanská“ kultúra na svedomí aj stredoveké európske feudálne otrokárstvo jemne označované ako nevoľníctvo (nevoľník sa bez povolenia pána nemohol sťahovať ani ženiť, pán ho mohol hocikedy okradnúť, mučiť, i zabiť a samozrejme že nemal žiadne hlasovacie právo a musel vyznávať pánove náboženstvo. Zbytky otrockého nevoľníctva odstraňovali ešte „pohanskí“ Štúrovci). Takže pomenovanie „kresťanská“ kultúra je naozaj jemne povedané nadnesené (Kristus predsa nekázal vyvražďovať inovercov) a priamo povedané je to pomenovanie viacmenej nepatričné. Je možné, že naše hnutie duchovnej obrody pôvodného – prírodného duchovna je bližšie k podstate toho, čo sa inde nápismi (z aj ukradnutého zlata križiackych výprav) len okázalo proklamuje. VEDMA A VEDOMEC PREŽILI O tom, že nášmu pôvodnému – prírodnému duchovnu je vlastná vedomá črta, svedčia aj pôvodné označenia viac, ako 5 000 rokov starého koreňa „ved“, ktorý je aj v slovách označujúcich predstaviteľov pôvodného – prírodného duchovna. A teda v koreni slov vedma a vedomec (tiež vedieť, zvedieť, zvesť, svedomie, svedomitosť, vidieť, vedúci, od vedomstva je odvodený aj vedec a v množstvo ďalších výrazov). Slovo „vedy“ kedysi znamenalo duchovné vedy, čo vyplýva aj z Dobšinského spisov. Mužský rod „vedomec“ okrem slovenčiny v iných slovanských jazykoch nie je tak známy, ale vedma áno, v Čechách vědma, i v Poľsku, v Rusku veďma, čo svedčí o dôležitosti, akú naši predkovia a predchodcovia prikladali vedomiu, vedomstvu, keď podľa neho označovali duchovných predstaviteľov. Tak tomu je i v indoárijskom jazyku, kde v sanskryte a vedskom jazyku(!) vedy sú védy a vedomec je vadin (vedin). V Rusku podľa významovo podobného koreňa „znať“ je pomenovaný liečiteľ (znachar), na severnom Slovensku podľa významovo podobného a takisto starobylého koreňa „mudr“ je označované vedma ako „mudra“ (porovnaj s indoárijskou mudrou a našou múdrosťou a mudrcom). K tejto jazykovej poznámke pridajme staroslovanskú povesť o tom, že v každom človeku je vedomecká duša a dodajme v duchu nášho novodrevného vedomstva, že nie v každom je bdelo prebudená. AJ VIERA JE DOBRÁ A DôLEŽITÁ, ALE NIE NEVEDOMÁ Popri tejto vedomej
podstate slovanského a indoeurópskeho duchovna samozrejme vnímame
aj vieru ako duchovne dôležitú, ale neoddelenú od vedomia. Ak sú
vedomie a viera oddelené, vzniká duchovná rozdvojenosť
(schizofrénia) tak príznačná pre dnešnú nemocnú Európu. PODĽAHNEME „HLAVNÉMU“ PRÚDU SLABODUCHOSTI? Popri nespočetným prúdom
cudzokrajných náboženstiev a iných exotických kultúr tu máme
aj pôvodnú kultúru – pôvodného duchovno, i keď sme ho
zanedbali. Ešte nie je neskoro. Ešte môžu prežiť naše duše.
Čo povieme našim potomkom a nasledovníkom? Že majú duchovne
vymrieť ako Mohykáni, lebo sme boli pohodlní, leniví a nevedomí?
Že sa majú učiť namiesto svojej kultúry len o kultúrach
cudzích a od raného veku sa majú učiť cudzí jazyk a spievať
ním, poskakujúc na hanbu sveta ako cvičené opice, ktorým vlastná
mater nerozumie? Čo sa tu musí ešte udiať, aby sa nevedomí
prebudili, aby sme prebudili vedomecké duše? Veď dnes už sú aj
tie náboženstvá skôr v teoretickej rovine a ich členovia
nemajú dvoch pánov, lebo slúžia skôr mamonu – novodobému náboženstvu
sivej sekty. Kde je tých 90 percent veriacich, keď tu na 90 percent
vládne kapitál? Kde je duša, kde je česť, kde je úcta k dušiam,
k iným bytostiam, ku prírode, kde je vedomie, kde je nejaká
sloboda a kultúra, keď tu 90 zo sto obyvateľov má denno
denne vymieľaný mozog akýmsi hlavným prúdom mediálneho
mainstreamu – hudby naprogramovanej na otupenie masy. Sloboda tu ale je
aj keď ju vedome, ušľachtilo nevyužívame. Slobodu máme, tak
ju vedome využime. Bez vedomia prehráme. Vedomie je to, bez čoho sa
naše duchovno nevzmôže. Nemalo by byť založené len na viere.
Preto, súrodenci, zvažujme, čo ďalej. Môžete mať aj iné
návrhy, môžete mať aj iné videnia. Nie menej, ako 17 rokov pisateľ
nielen uvažuje, ale aj píše state o tom, čo z našej pôvodnej
kultúry a duchovna ešte žije, o tom, ako je možné ju rozvinúť,
o tom, aké slová môžeme použiť aj na označenie nášho
duchovna. Nie je nutné, aby sme všetci uvažovali rovnako, to by ani
nebolo prirodzené. Ale môžeme sa na niektorých dôležitých veciach
isteže zhodnúť. Chvála za pozornosť. Žiarislav TÉMA NA RODNEJ CESTE: SČÍTANIE ĽUDU - RODNÉ DUCHOVNO všetky články TU
|
|