časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna

hlavná strana

 

SOZA spoplatňuje aj hudbu svojich nečlenov vo svoj prospech

KOSTOLNÉ PIESNE SOZA NESPOPLATNILA                        Ž.slav píše

9.6.12

Na Slovensku je okolo dva a pol tisíc obcí. Pohorelá a Heľpa zaplatili za spev detí rodičom cez 60 – 80 Eur. Za jedno podujatie, ktorým nadviazalo na kultúru predkov spevom ľudových piesne. Pravdaže, to je len jedno z mnohých hudobných podujatí s ľudovými piesňami. Sú dediny, kde je ročne aj zo desať podujatí, i keď nie všade sa spieva toľko, ako v spomínaných horehronských obciach.

Ak by SOZA dostala ročne od jednej dediny 100 Eur, bolo by to ročne 250 000 E , čo je okolo 7,5 milióna bývalých korún. Ak by sa spoplatnili všetky spievané podujatia, bolo by to mnohonásobne viac Éčiek. Slovensko je pre takýchto „bystríkov“ mimoriadne zaujímavou krajinou . Podľa predsedu SOZA si má každý starosta prečítať autorský zákon... No dobre, ale načo sa majú dedinčania trápiť s nekonečnými stranami pokrútených paragrafov, len preto, že si idú zaspievať ľudové piesne, ktoré zo SOZA by nemali mať vôbec nič spoločné?  A hlásiť piesne vopred? Tu je kde zdravý rozum? Veď aj na pódiu si zaspievam pieseň aká ma v tej chvíli napadne, nie každý plánuje všetko vopred? Je azda v ústave zákaz hudobnej improvizácie? Keď si chcú dedinčania zaspievať, tak to akože majú najprv študovať paragrafy? Pfú. To ani za komunizmu sa nerobilo.

Ľudové piesne nie sú zďaleka jediný problém spojený s nespravodlivými spôsobmi uplatňovanými organizáciou SOZA. SOZA má zmluvy s krčmami, barmi a reštauráciami, ktoré púšťajú spravidla anglosaský „meinstrim“. Tam iná hudba ťažko prenikne. Prečo? Vezmime si príklad žilinskej čajovne Dobrá víla. Púšťali tam hudbu Maoka, možno Jana Majerčíka  a iných autorov, ktorý nie sú členmi SOZY a nemajú ani žiadnu zmluvu. Maok nemá ani registráciu SOZA-biem, takže jeho platne ochrannému zväzu nijako nepodliehajú, a od nich nedostane ani cent. Pracovník zo SOZA oznámil vedúcej žilinskej čajovne U dobrej víly, že aj za hudbu nečlenov SOZA musia SOZE platiť a SOZA to rozdelí hudobníkom, ktorí sú jej členmi (a samozrejme aj sebe, to síce nepovedal, ale je to zákonité). Takýto postup by sa dal len mierne  nazvať nespravodlivým. Ak je zákonným, tak zákon, ktorý umožňuje takýto postup, je zlý a treba ho zmeniť. A to nielen v oblasti ľudovej piesni. Je to podobné, ako keď každý, bez ohľadu na vyznanie, musí platiť zo svojich daní oficiálnu cirkev, tak každý bez ohľadu na vkus, aj keď počúva ľudovky alebo hudbu mimo systému SOZA, musí platiť tomuto oficiálnemu „ochrannému zväzu“. 

Pritom si ale môžeme všimnúť, že aj keď SOZA žiada peniaze za dedičstvo predkov – za  spev ľudových piesní, a ľudovým autorom ich samozrejme nevyplatí a ani nemôže, keďže sú zväčša po smrti, tak za piesne spievané v kostole SOZA peniaze nežiada a ani sa nepokúšala žiadať nejaké nahlášky. Je to pochopiteľné, ani vlk nenapadne medveďa. Ale na ľudové ovečky si v pohode trúfne. Piesne predkov pritom mnohí považujú za súčasť duchovného dedičstva.  

Ak je toto bežné na západe, čo asi je, tak by sme si mali uvedomiť, že na Západe (Anglicko, USA...) si bežne nerobia podujatia so spevom svojich ľudových piesní, keďže ich takmer nemajú. My uplatnením (aproximáciou) ich právneho systému nevyriešime svoje veci. Mali by sme si právo prispôsobiť tak, aby nám vyhovovalo. Je dobré, že minister kultúry sa postavil proti spoplatňovaniu ľudových piesní a prihovoril sa za zmenu zákona. Keď sa bude zákon meniť, bolo by dobré, aby myslel aj na ďalšie súvislosti s pôvodnou slovenskou hudbou.  

podobné články:

5.6.12 Rodičia majú platiť za to, že ich deti im zaspievali piesne svojich starých rodičov ÚŽERNÍCI BY CHCELI SPOPLATNIŤ DEDIČSTVO PREDKOV

 

  16.11.11 Z prírodného hľadiska je multikulturalizmus nebezpečnou ideológiou
  HROB DOMÁCICH KULTÚR

 

12.10.2011 Slovenskí pankáči nosia bristskú kolonialistickú vlajku, hipisáci americkú. PRE BRITÁNIU A AMERIKU SÚ „NAŠI“ VIAC AKO NEZAUJÍMAVÍ.

 

24.7.2011 Ľudová hudba a folklór sú najobľúbenejšou hudbou na Slovensku, i keď 

MÓDA JE V RUKÁCH MUTANTOV 

 

 20.4.11 V reštauráciách je zmluvne dohodnutý stredný prúd na anglosaský spôsob - V TAKÝCH KRČMÁCH SA NESMIE SPIEVAŤ -  Chlopi, zle je, na spievanie už veruže treba certifikát! TU

 

 

 

 

 hlavná strana