časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna |
|||
|
|||
V reštauráciách
je zmluvne dohodnutý stredný prúd na anglosaský spôsob |
20.4.2011 |
||
Boli časy, keď Slovákov a Slovanov považovali za spevavý národ. Dnes to celkom tak nie je. Poprvé – média nám posúvajú piesne a aj spievanie (viď nemenovaná súťaž) v angličtine. Podruhé – spievanie sa stáva znovu zakázaným. A to nie kvôli komunizmu, ale kvôli kapitalizmu. Najprv to bolo tak – že spievanie bolo bežné vo všedný deň, i na každý sviatok, veselý i pohreb. Potom to bolo tak, že spievať sa mohlo len na oficiálne určených príležitostiach. Potom už ľudia boli tak stresovaný, že na rozdiel od vtáčikov a divochov už spievali, len keď sa podnapili. Dnes je to tak, že sa nesmie spievať už ani pri víne. Technokratická a kapitalistická spoločnosť skrátka nemá rada poburovanie verejnosti, ktoré by mohlo nastať, keby rozhlasový a iný „mainstream“, teda lepivý anglosaský stredný prúd, prekričali nejakí, dosť možné, že oveľa lepší speváci z dedín a lazov,
Za komunizmu sa nesmelo spievať proti štátu. Teraz máme
dosť silný nábeh na to, aby sa mimo súťaže nesmelo spievať
vôbec. "Kúa, to je ale demo". Na tento jav pred
časom poukazoval Andrej Šeban, špičkový slovenský gitarista,
ktorý má ešte sluch a teda mu to vadí, keď mu vnucujú hudbu
k jedlu. Zaujímavé je, že sa toho neujala žiadna nátlaková, či
obranná skupina pre sluch, alebo pokoj v duši, alebo tak. Členovia spoločnosti na
ochranu autorských práv podľa majiteľov čajovní sliedia
aj po čajovniach, ktoré púšťajú hudbu neregistrovaných
členov ochrannej spoločnosti, avšak ochranná spoločnosť
tvrdí, že aj tak majú platiť a to nie skutočným autorom, ale im,
registrovaným, a to len preto, že tam nejaká hudba hrá... Možnože
to ani tak nie je. Bola by to v podstate právna otázka, keby
neregistrovaní hudobníci a poslucháči vedeli s tým niečo
účinné urobiť... Kvôli pravde – nepovažujem hranie v krčme za vrchol hudobného zážitku. Hrám a spievam doma, i zvieratám na pasienku, i kdekoľvek. Odkedy nám oficialisti v stredoveku zrušili občinové domy a obsadili ich kupci s pitím, krčmy sa stali v podstate jedným z mála miest verejného života a kultúry. Dnes už ani to neplatí. Sloboda, hoc len „odtál-potál“ - a to v speve, sa ruší. Vzniká tu nesloboda – byť podrobený na oddychovom priestranstve akýmsi strednošumivým vymývačom mozgu,oblbnutý nielen dobrovoľne, keď si slobodne zapneš, ale aj keď ideš so známymi na čaj, na kávu, na pivo, či na obed, do autobusu, často i do práce... Isteže, naša sloboda a stav ducha nezávisí len na reštauráciách a ich povinnom anglosaskom „strednom prúde“, ktorý chvíľami podobne otravný, možnože podobne potupný, ako niekdajší stredný prúd socialistický, ten sa až tak do jedla nepchal. I keď bol z iného hľadiska tiež isteže pre mnohých otrasný. Žiaľ, alebo - chvála bohu? – zdá sa, že slobodné prirodzené bytosti už nie sú ľudia, a ak, tak len niektorí. Slobodné bytosti - to sú napríklad sýkorky,či drozdi, čo spievajú ránom, slávikovia, čo spievajú nocou, cvrčky ku večeru, divosi v lese a vy, ľudkovia mestkí, kedyže si zaspievate? Kiež by aspoň niekedy. A ak sa to niekomu náhodou podarí, skúste ho hneď nezahlušiť. Ž.slav
|
|||