časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna |
|
|
|
O SLOBODE Z OBOCH STRÁN |
26.11.2008 |
alebo:
britská iná, ako slovenská Možno
aj vy robíte prehľad tlače. To je zaujímavé robiť si z
času na čas prehľad tlače, nie čítať noviny,
v tom je veľký rozdiel. Slovný koreň "čit"
znamená v slovenskom duchovnom jazyku múdrosť, takisto, ako v
sanskrite. A stav múdrosti, ako niektorí vieme, nemožno dosiahnuť
slaboduchým čítaním novín. Ak si niekto zoberie názor z
takzvanej "mienkotvornej" tlače, a myslí si pritom, že to
je naskutku jeho názor, otázka stojí, či taký človek má vôbec
ešte vlastného ducha. Odpoveď - má, ale nie slobodného a už vôbec
nie vedomého. Bol
taký článok v mienkotvornej tlači, v ktorom sa predstavil istý
britský slobodoľub, nazvime ho libertarián, človek nemá pamäť
na mená, ktorých vyslovovanie nie je spojené s významom. Ale snáď
sa pri zástupnom mene slobodoľub neurazí, ak sa nejakým zázrakom
táto stať dostane až k nemu. Tak
britský slobodoľub prehlásil, že vďaka objaveniu Ameriky,
teda vďaka rozšíreniu voľného priestoru a hranice, mohol
nastať rozvoj slobody v Amerike aj v Európe, kde napríklad Briti
hlasovali "nohami". Inak toto je naozaj výsledok hĺbkového
pohľadu na dejiny, i keď len z jednej strany. Úplne chýbala
druhá strana - chrbát sochy slobody, o ktorom sa vraví, že patrí pôvodným
Američanom (Indiánov). Pre tých mal anglosaský "rozmach
slobody" naozaj krvavé a otrocké následky. Dodnes sa aj u nás
predávané "biele dejiny"
západu správajú k ostatku sveta naozaj povýšenecky (šovinisticky) a
nenájdete v nich takmer nič z demokratickej genocídy indiánov,
podobne, ako nenájdeme takmer nič z karolínsko-križiackej genocídy
"pohanských" západných Slovanov podrobených civilizačnej
vyhladzovacej vojne "druhej ríše". Západný pohľad na
spoločnosť a jej dejiny je síce iný, ako nám známa
komunistická demagógia, ale má s ňou aj mnoho spoločného. No
a ten britský slobodoľub
vypovedal, že dúfa v nejaké ďalšie rozšírenie hraníc západnej
slobody. V tejto súvislosti sa dotkol sci-fi myšlienky otvorenia vesmíru,
keďže Zem je už obsadená. Nepovedal, ale my to povedať môžeme,
že stredná a východná Európa je anglosaskej kultúre takmer celá
otvorená, Rusko zostalo vlažné a Arabi a Čína dobrovoľne
nepustia...Takže sloboda postavená na západných peniazoch sa nerozširuje,
a môžeme to uzavrieť tým, že aj preto tieto peniaze strácajú
silu. Západná sloboda úzko súvisí so západným hospodárstvom a
duchom. Neochota Západu uznať aj iné hodnoty má nielen šovinistický
podtón, ale zčasti je daná i ekonomicky. Napríklad
zo Západu dovážame haldy západnej hudby a písomností,
kupujeme ju telesne i duchovne (platíme autorom nielen za hmotu). Máme
tu more anglosaskej hudby a v západných obchodoch z našej hudby nenájdete
ani kvapku. Máme tu haldy západnej prekladovej literatúry a naša tam
nie je nie preto, že by nebola dobrá. V malom to platí už v slovensko-českých
súvislostiach - slovenské kníhkupectvá sú plné českých kníh,
ale v českých kníhkupectvách slovenskú knihu nenájdete. Česi
už dosť nasiakli západným prístupom. Pre nás je tento stav možno
zčasti dobrý kvôli poznaniu, ale v zásade kultúrne sme v nevýhode,
keď slovenských autorov nútia vydavatelia vydávať svoje diela
rovno v češtine. Britský
slobodoľub premietol britské chápanie slobody v skratke - sú nové
hranice, je väčšia sloboda. No nakoniec dospel k podobnému chápaniu,
ako nejeden slovenský slobodoľub - nájdenie hranice v
enviromentalizme. Teda menšia závislosť na "systéme" uvoľní
miesto väčšej slobode. Slovenský slobodoľub chvalabohu nie je
dieťaťom západu. Na rozdiel od Brita nemá v podprahovom
slobodomyseľnom svete nutnú(?) okupáciu Indie, Číny, Severnej
Ameriky, Austrálie, Nového Zélandu (posledné dva výsadky anglosaskej
kultúry predstavujú isto celostnejšiu slobodu ako ich materská loď),
ale nezabudli sme ani násilné poangličtenie
škótskych, waleských a iných Keltov a ďalšie prebortené hranice,
vrátane dávno vyholených britských lesov, ktoré znamenali viac
slobody britskej a menej tej druhej. Slovenský slobodoľub má inú
"konzervatívnu tradíciu", zatiaľ dosť utajenú,
ale podprahovo živú, ktorá
spočíva v inom videní sveta, vo videní duší, v chápaní iných,
môžem ten les slobodne vyrúbať, zastavať, zamoriť ruchom,
ale neurobím to, lebo cítim ducha lesa a jeho obyvateľov. Koľko
je ale na Slovensku slobodných slovenských duší? Radšej vyvážajme
hudbu, ako drevo. Máme na to. Mali by sme na to. Keby bolo v tejto
krajine viac slovenských slobodomilov a menej plagiátorov západnej
slobody, ktorý bedákajú a lamentujú, že nie sme ako západ, a nevidia
naše skvosty. Sloboda
nie je pre zbabelých a nevedomých. Sloboda je pre prebudených.
-člo-
|
|