časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna

hlavná stana

 

O SLOBODE Z OBOCH STRÁN

26.11.2008

alebo: britská iná, ako slovenská  

Možno aj vy robíte prehľad tlače. To je zaujímavé robiť si z času na čas prehľad tlače, nie čítať noviny, v tom je veľký rozdiel. Slovný koreň "čit" znamená v slovenskom duchovnom jazyku múdrosť, takisto, ako v sanskrite. A stav múdrosti, ako niektorí vieme, nemožno dosiahnuť slaboduchým čítaním novín. Ak si niekto zoberie názor z takzvanej "mienkotvornej" tlače, a myslí si pritom, že to je naskutku jeho názor, otázka stojí, či taký človek má vôbec ešte vlastného ducha. Odpoveď - má, ale nie slobodného a už vôbec nie vedomého.

Bol taký článok v mienkotvornej tlači, v ktorom sa predstavil istý britský slobodoľub, nazvime ho libertarián, človek nemá pamäť na mená, ktorých vyslovovanie nie je spojené s významom. Ale snáď sa pri zástupnom mene slobodoľub neurazí, ak sa nejakým zázrakom táto stať dostane až k nemu.

Tak britský slobodoľub prehlásil, že vďaka objaveniu Ameriky, teda vďaka rozšíreniu voľného priestoru a hranice, mohol nastať rozvoj slobody v Amerike aj v Európe, kde napríklad Briti hlasovali "nohami". Inak toto je naozaj výsledok hĺbkového pohľadu na dejiny, i keď len z jednej strany. Úplne chýbala druhá strana - chrbát sochy slobody, o ktorom sa vraví, že patrí pôvodným Američanom (Indiánov). Pre tých mal anglosaský "rozmach slobody" naozaj krvavé a otrocké následky. Dodnes sa aj u nás predávané  "biele dejiny" západu správajú k ostatku sveta naozaj povýšenecky (šovinisticky) a nenájdete v nich takmer nič z demokratickej genocídy indiánov, podobne, ako nenájdeme takmer nič z karolínsko-križiackej genocídy "pohanských" západných Slovanov podrobených civilizačnej vyhladzovacej vojne "druhej ríše". Západný pohľad na spoločnosť a jej dejiny je síce iný, ako nám známa komunistická demagógia, ale má s ňou aj mnoho spoločného.

No a ten  britský slobodoľub vypovedal, že dúfa v nejaké ďalšie rozšírenie hraníc západnej slobody. V tejto súvislosti sa dotkol sci-fi myšlienky otvorenia vesmíru, keďže Zem je už obsadená. Nepovedal, ale my to povedať môžeme, že stredná a východná Európa je anglosaskej kultúre takmer celá otvorená, Rusko zostalo vlažné a Arabi a Čína dobrovoľne nepustia...Takže sloboda postavená na západných peniazoch sa nerozširuje, a môžeme to uzavrieť tým, že aj preto tieto peniaze strácajú silu. Západná sloboda úzko súvisí so západným hospodárstvom a duchom. Neochota Západu uznať aj iné hodnoty má nielen šovinistický podtón, ale zčasti je daná i ekonomicky. Napríklad  zo Západu dovážame haldy západnej hudby a písomností, kupujeme ju telesne i duchovne (platíme autorom nielen za hmotu). Máme tu more anglosaskej hudby a v západných obchodoch z našej hudby nenájdete ani kvapku. Máme tu haldy západnej prekladovej literatúry a naša tam nie je nie preto, že by nebola dobrá. V malom to platí už v slovensko-českých súvislostiach - slovenské kníhkupectvá sú plné českých kníh, ale v českých kníhkupectvách slovenskú knihu nenájdete. Česi už dosť nasiakli západným prístupom. Pre nás je tento stav možno zčasti dobrý kvôli poznaniu, ale v zásade kultúrne sme v nevýhode, keď slovenských autorov nútia vydavatelia vydávať svoje diela rovno v češtine.

Britský slobodoľub premietol britské chápanie slobody v skratke - sú nové hranice, je väčšia sloboda. No nakoniec dospel k podobnému chápaniu, ako nejeden slovenský slobodoľub - nájdenie hranice v enviromentalizme. Teda menšia závislosť na "systéme" uvoľní miesto väčšej slobode. Slovenský slobodoľub chvalabohu nie je dieťaťom západu. Na rozdiel od Brita nemá v podprahovom slobodomyseľnom svete nutnú(?) okupáciu Indie, Číny, Severnej Ameriky, Austrálie, Nového Zélandu (posledné dva výsadky anglosaskej kultúry predstavujú isto celostnejšiu slobodu ako ich materská loď), ale nezabudli sme ani násilné  poangličtenie škótskych, waleských a iných Keltov a ďalšie prebortené hranice, vrátane dávno vyholených britských lesov, ktoré znamenali viac slobody britskej a menej tej druhej. Slovenský slobodoľub má inú  "konzervatívnu tradíciu", zatiaľ dosť utajenú, ale podprahovo živú,  ktorá spočíva v inom videní sveta, vo videní duší, v chápaní iných, môžem ten les slobodne vyrúbať, zastavať, zamoriť ruchom,  ale neurobím to, lebo cítim ducha lesa a jeho obyvateľov. Koľko je ale na Slovensku slobodných slovenských duší? Radšej vyvážajme hudbu, ako drevo. Máme na to. Mali by sme na to. Keby bolo v tejto krajine viac slovenských slobodomilov a menej plagiátorov západnej slobody, ktorý bedákajú a lamentujú, že nie sme ako západ, a nevidia naše skvosty.

 Sloboda nie je pre zbabelých a nevedomých. Sloboda je pre prebudených.      

                                                                                                                                  -člo-

                                                                                                        

 hlavná stana