časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna

hlavná strana

 

Žiarislav: Hudba je hlavne čaro

rozhovor

4.12.14

Žiarislav, po mesiacoch sporého vychádzania máš naplánovaných viacero podujatí. Prečo si sa tak rozhodol?

Každú chvíľu má vyjsť nové vydanie knihy Návrat Slovenov, znovu rozšírené a upresnené, takže aj preto a aj preto, že sa mi po tejto práci trochu uvoľnili ruky. Takže budú to v podstate aj akési ďakovné koncerty, všetci robia benefičné na niečo. Ale teraz človek pociťuje napopak – urobiť ďakovné za niečo, za podporu od ľudí, ktorí ma v podstati vrátili k písaniu takému, ktorého výsledkom je kniha.

Prídu aj ďalšie knihy?

Prídu. Na rade je Čaro prírody, tiež upravené vydanie začiatkom budúceho roku.

Nachystal si, zdá sa, nejaké prekvapenie - "Zo slovanských prameňov". Na stránke sa píše, že to bude obrazový koncert s použitím nielen píšťalal a fujár, bubnov a husiel, ale aj elektrickej gitary a loopu. Je to zlučiteľné s vedomectvom – elektrická gitara?

Ak je použitá s vedomím, tak áno. Občas napríklad hrám, nie na verejnosti, aj na klávesoch s organovým zvukom... Základom vedomectva  nie je akustika, ale vedomie. Niektorí považujú vedomectvo za slovanskú podobu šamanizmu. Niektorí sa pýtajú, že či vyrábam aj šamanské bubny. Čo je to šamanský bubon? Nie je to nič iné, len bubon, ktorý má v ruke šaman. Nezáleží na tvare, dokonca ani na kmitočte ladenia, ale duch je to, na čom záleží. Skvelý etnológ, Martin Slivka, napísal, voľne prerozprávané, že obradník, šaman, používa také umelecké a vyjadrovacie prostriedky, ktoré sú v jeho dobe zrozumiteľné. Nie je to presný citát, ale je to tak. Ľudský duch sa vyvíja a tak sa vyvíjajú aj prostriedky. Keby človek prešiel po Prahe v pravekom  bedernom rúšku, s kožou cez plece a kostenou píšťalou na krku a v brašni zo surovej kože mal namiesto občianskeho preukazu sušené mäso a listy durmanu, ťažko by policajtov uhovoril na koncert. Áno, hrkálky, bubon, píšťaly, fujara, to všetko bude, ale bude aj „opakovačka“, ktorú niektorí volajú „lup stejšn“. Tá zopakuje len živé zvuky, ani sekunda z nejakého „plejbeku“, len to, čo tam človek vytvorí, čo príde a do toho pôjde... To je tajné.

Budeš takto hrať na Slovensku? Tak, ako aj v Prahe, aj na Slovensku máš aj koncerty bez skupiny.

Na Slovensku - to sa uvidí. Možno na oslavách Slnovratu. A možno že kúsok cez prestávku v Hlave 22 v Bratislave. Bude tam dosť živej hudby, takže tam si môžeme snáď dovoliť aj takéto niečo, ale bude to iné, ako v Prahe, asi viac nových piesní, neboli nahraté.

V decembri máš štyri koncerty s Bytosťami a asi toľko sám. Budeš teraz hrávať častejšie sám?

Bytosti, s výnimkou bubeníka, majú ťažkosti hrávať často. Preto aj dve miesta v skupine sú podľa možnosti obmieňané, takže máme „alternatívnych“ hudbníkov. S Bytosťami, ako celá skupina, hráme štyria, aj keď sme v podstate šiesti. Vystúpenia, ktoré sú v malých priestoroch, alebo ďaleko, človek urobí sám, aj preto, že by sme sa napríklad do čajovne v Prešove nepomestili a aj preto, že by nám to všetkým sotva vyšlo na cestu. To je aj prípad Prahy – do Kampy sa zmestí 60 – 80 ľudí a keďže veziem aparatúru, A treba tam platiť aj za miestnosť, to by vyšlo vyšlo tak na prevoz dvoma autami. A pre hudobníkov to znamená stratu dvoch dní. Druhá vec je, že to bude celkom iné vystúpenie, ako s Bytosťami, má to inde ťažisko.

Myslíš, že  tú gitaru s loopom tvoji fanúšikovia strávia?

Taký bude len zlomok koncertu. Vôbec by som ich v tomto nepodceňoval. Okrem toho, nik nevie, čo tam vlastne bude, na takýchto koncertoch prichádzajú znenazdajky nové, alebo pozmenené piesne, je v tom veľa nepredvídaného. Možno  to  prebije to škrupinu. Niektorí vravia, že hudba je matematika. Človek to tak nevidí.

A čo je podľa teba hudba?

Predovšetkým čaro.

Každá?

Každá nie. niektorá je matematika.

 

viacej ku koncertom: PODUJATIA

 

 hlavná strana