Zdravím Vás, Žiarislav
Páči sa mi myšlienka prijatia druhého krstného slovanského mena
v dospelosti, tak ako to kedysi robili v dávnoveku naši predkovia. Chcel
by som prijať slovanské meno. Viem, že Štúrovci tak učinili
na Devíne.
Môžete mi, prosím, poradiť, ako by sa to celé dalo uskutočniť?
Robíte aj vy takéto "dospelácke krsty"? Neviem totiž na koho
sa mám v tejto súvislosti obrátiť. Je s prijatím slovanského
mena spojený aj nejaký
poplatok? Vďaka vopred za Vašu odpoveď.
s pozdravom
Maroš Krajčovič
Bratislava
Chvála za otázku tak dôležitú pre našu obrodu.
Tak,ako sloboda - v starom jazyku praslovanskom "svoboda" znamená
"svojeť", teda vlastnú cestu, tak aj meno - zna-mená
slobodu a vlastnú cestu. Nám, Slovenom, vzali právo na meno v niekoľkých
vlnách a tieto útoky na našu slobodu boli útokmi na naše duše a mená.
Každý kmeň má svoje dejiny slobody.
|
Ale či už ide o Baltov
(krstených
mečom), Indiánske národy (krstené konquistou a rezerváciami),
alebo národy Slovanské (krstené mečom
i totalitou), vždy sa útlak duchovný spájal s útlakom jazykovým a
popretie práva na meno v rodnom jazyku bolo jednou z násilností, ktoré
nás uvrli do stavu neslobodnej kultúry. Preto dejinne (historicky) a
vedomecky (filozoficky) vzaté, keď si dnes berieme svoje mená, znamená to návrat
nielen k osobnej, ale i spoločenskej slobode. A to nielen v starých
súvislostiach, ale aj v nových. "Moderné" mená z telenoviel
sú nám prístupné, avšak mená slovanské sú často akoby "nepovolené",
čo dokladajú viaceré články na Rodnej ceste.
|
Uveďme len príklad z obdobia rekatolizácie Slovenska - cirkev
zaviedla kalendár s prevažne hebréjskymi, gréckymi, latinskými a germánskymi
menami, ktoré boli považované za "svätecké", alebo inak
spojené s cirkvou.
Keď sa dieťa narodilo, muselo prijať "kresťanské"
meno uložené v tom dni, bez ohľadu na osobnú duchovnú cestu.
Vtedy vznikla prevaha mien, ako Ján (hebréjske - Jehovu chváliaci),
Peter (grécke, znamená Skala), Pavol
(latinské - znamená Malý), Katarína (grécke,znamená Čistá),
Zuzana (Hebréjske, znamená Ruža, nie ako moderné príručky tvrdia,
že lotos, ten v Izraeli nerastie) atď. Teda tieto napohľad
slovenské mená sú vlastne
pôvodom cudzie a naše slovenské (slovanské) mená sú kultúrne zatláčané.
A dodnes nám niekedy úrady bránia v slovenskej a slovanskej a vôbec v
prirodzenej duchovnej kultúre (tradícii), ktorá hovorí o tom, že meno
má
svoj význam v rodnom jazyku a my máme na takéto meno právo.
V polovici devätnásteho storočia vznikla tradícia hŕstky
obrodencov, dnes známych ako Štúrovcov, putovať na starobylý Devín
a prijať tam slovanský meno, na mieste uctievaného sútoku. Vieme o
niekoľkých ľudí tej doby, že
tam prijali mená. Jedným z nich bol "Velislav" známy ako
Ľudovít (vtedy Ludevít) Štúr. Ale aj neskoršie pokolenia tento
zvyk neopustili - spomeňme, že potomok štúrovského Jozefa "Miloslava"
Hurbana je dnes známy ako "Vajanský" (podľa
letného Slnovratu), Božena Slánčiková je známa ako "Timrava"
(podľa studničky)a tak ďalej. Lenže tieto mená sú považované
oficiálne za umelecké, len tajne ako duchovné. Tak ako umelecké meno
je
uznané aj meno "Horana", či "Žiarislav", aj keď
podľa súčasného práva by s tým boli na matrike asi ťažkosti.
Takže ešte nie sme celkom slobodní z hľadiska "oficiálnej"
kultúry. V úvodzovkách pritom nie sú mená akože
sporné, ale naopak - skutočné a duchovné. Avšak duchovne
slobodní sme a preto si berieme svoje mená bez ohľadu na to, či
nám niekto orazítkuje, alebo nie. Uznaj, že medzi duchom a úradom je
určitý rozdiel. A sloboda,
svojeť, je predovšetkým stav ducha.
Takže, v skratke, každý dnes môže prijať duchovné, či
slovanské, alebo slobodné meno. V starej dobe dostalo dieťa meno od
rodičov, či zo zdrojov vedomeckých (viď povesti o vedmách
- sudičkách). Potom ale, v stave
dospievania alebo dospelosti, patrilo k zasväteniu do stavu dospelosti (iniciácia)
aj prijatie "dospeláckeho" mena, teda mena dôstojného stavu
dospelosti a zrelej cesty. Toto právo, či vlastnosť, svojeť,
sloboda, nám
bolo v cirkevnom období upreté (a vlastne i v socializme). Dnes si ho
berieme späť. Takže mená priímajú nielen deti, ale aj dospelí.
Je to už tradíciou, že od sklonku minulého storočia (a tisícročia)
udržiavame viaceré celoslovenské obradné stretnutia, na ktorých hosťujú
i priatelia z iných slovanských i neslovanských národov. A na týchto
stretnutiach máme aj obrad prijímania mena a obrad posvätenia mena (pre
tých, čo meno už priali, ale nie obradne). Boli napríklad letné
slnovraty, na ktorých priali mená aj desiatky ľudí. Okrem letného
slnovratu je to
obrad Budenia (Devínskeho, obdobie splnu pri jesennej rovnodennosti), tiež
obrad Zimného Slnovratu, obrad Hromníc, obrad Svätenia Jari a obrad Turíc.
Záujem o obrad mena je možné vopred dohodnúť a niekedy sa
jednoducho prispôsobíme požiadavkám. Dnes už môžeme povedať,
že slovanské, duchovné, či slobodné mená (záleží na ľuďoch,
ako si ich nazvú) už prijali tisícky našincov. A teda že ide o určité
obrodné hnutie, ktoré nepotrebuje razítka. A čo sa týka poplatku,
tak nepotrebujeme na toto ani žiadne poplatky. Patrí to k našim čestným
úlohám, zabezpečiť takéto obrady. Stačí sa ozvať.
Chvála. S pozdravom Žiarislav.
HORAN
SA SMIE VOLAŤ HORAN a HORANA JE HORANA
|