Niežeby nebol taký ako
inokedy. Ale vytiahol okrem svojich osvedčených tajomných
„drevnotepoviek“ aj to, čo podľa niektorých donedávna
skrýval
Sám sám na hore stojí
muž – o tejto
piesni málokto pochybuje že by nebola autentická. Tentokrát ju
– čo je, zdá sa, Žiarislavova špecialita, ani nezaspieva
do konca, ale rovno napojí sa na Vlka. Aspoň tak to
začal v Detve. Vlk je pieseň, ktorú spieval
doteraz len na svojich samostatných koncertoch bez skupiny –
len s bubnami dobmi v 9/4 rytme. Akoby druhá časť
sedemštvťových Havranov z Perúnovho dreva. Žeby
štýlové pokračovanie Perúnovky?
Až potom vojde „Človek“
z „praslovenského“ do slovenského obdobia. Spieva o tráve
pod snehom a o píšťalke, čo dáva pekné
hlasy, akoby sa práve teraz narodil, v dobe, keď sa na
lieske pohupávajú novorodeniatka a mamky spievajú trávnice.
Potom zíde do doliny s spieva dupáky, ako „Keď sa v hore
malý vrchár narodí“ , alebo „Hraj hudbička“.
To všetko sprevádzané premietanými snímkami zo života na
tajomnej Medzi i zo slnovratových a iných stretnutí.
Či už sú tieto piesne viac, alebo menej nadýchané ľudovou
hudbou, Žiari ich spieva tak, ako všetko ostatné - spočiatku
mierne, potom sa to zasýti, postupne to zhustne a napokon to
vrcholí až divočí. Medzi pesničkami občas hovorí
s vážnou tvárou vtipné veci.
Inokedy sú to veci vážne, aj keď sa usmieva.
|
|
|
Istým spôsobom možno chápať
Žiarislavovo vystúpenie ako divadlo hudobného vývoja karpatského
ľudstva. Znie to možno trochu pompézne, ale jeho popiskovania na
steblo trávy, ktoré cez súzvuk koncovky a dvojačky prejde cez
husle a basu až k elektrickej gitare, nie je nič iné, ako
fenomenálna umelecká glosa hudobného vývoja. Možnože som sa zmýlila,
možno to autor myslel inak. Možnože on ani nie je celkom hudobník, ako
občas dvojzmyselne poznamená, keď o tón podladenými husľami,
alebo nenapodobiteľne nadladenou basou vlní na trpezlivosti učených
poslucháčov, aby sa vzápätí vrátil do nášho „normálu“. Z
ktorého nás vzápätí vytrhne nielen hudobne, ale aj citovo.
|
Napríklad kokavskou
baladou „Putovali hudci“ odohranou len s „barbarskou“
korytovou basou, alebo baladou „Šiel šuhaj mesiačik“,
ktorú si predohrá na bubnoch doboch z dutých stromov,
potom do toho „opakovačkou“ (loopom) dohrá basu a nakoniec
s elektrickou gitarou a husľami vyspieva
staroslovanskú báj vo svojom snovom podaní o tom, ako sa
mesiac zamiloval do Zorničky a chodí s ňou v nenaplnenej
láske po vesmírnom nebi. Potom s divákmi odospieva nejaké
tie „Óladovky“ a vyšteklí ich „Pod veľkým
stromom“ „Návratom Slovenov“. Ak by sa vám to
celé zdalo ako úlet a po vytlieskaní by v odzemkovom
skoku na pódium pribehol nejaký ušľachtilý divoch a pohupujúc
sa v dupákovom rytme spieval by s divákmi niečo
ako „Na hore, nahore“, alebo „Hore hore od zeme“
a tak, tak vedzte, že tento úlet má svoju hĺbku.
Živomila
obrázky: Paľo Mackov |
|
|