časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna |
|||
|
|||
Otázka
pre Žiarislava: je sedemnásty november pre teba deň slobody? O SLOBODE
A ZODPOVEDNOSTI Skutočnú slobodu sme si ešte nezaslúžili |
18.11.2011 |
||
Sloboda
(svoboda) je praslovanské slovo, ktoré označuje vlastnosť, svojeť,
teda čo, čo sme, slobodný stav, to, čím sme, našu základnú
vlastnosť. Sloboda teda nie je nejaký výdobytok, je to základný
stav, a oproti tomu je stav neslobody – otroctva, rabstva, nevoľníctva,
zajatia, väzenstva. V tomto neprirodzenom, poddanskom stave boli naši
predkovia po tisíc rokov, keď ich v deviatom storočí štátnym
prevratom a Zákonom ljudem zbavil Rastislav s cirkvou (Metod zákonník)
slobodného stavu a uvrhol ich do poddanstva, v ktorom si
predkovia nemohli voliť vyznanie, boli kvôli pôvodnému duchovnu
zbavovaní majetku a predávaní do otroctva. Sloboda duchovná bola
prevrátená na vinu. A teda boli neslobodným zriadením prenasledovaní
a boli na nich uvalené z tejto
vymyslenej „viny“ uvalené „povinnosti“ nevoľníkov. Slovo
povinnosť je odvodené od viny a väzenského spôsobu (systému).
Vinný (z praslovančiny „vina“ znamená chyba a súvisí s prenasledovaním).
Vinný bol teda prenasledovaný a boli naňho uvalené povinnosti.
Niektoré stredoveké povinnosti tu máme dodnes – napríklad povinné
odvody pre cirkev od všetkých
občanov SR bez ohľadu na ich vyznanie , keďže tu dodnes nemáme
odluku cirkvy od štátu. To samozrejme nie sú jediné sporné povinnosti,
ktoré sme si nezvolili – napríklad podporovať Euroval slúžiaci západným
bankám je tiež otázna povinnosť pre našich občanov.
Sloboda
však nie je jediná merítko akosti spoločnosti. Podľa niektorých
sloboda musí byť spojená s povinnosťami, aby bola rovnováha.
Teraz ale čujte toto – nie povinnosti, odvodené od akejsi vraj už dávno
danej viny, to nie, ale zodpovednosť je to, čo umožňuje nie
slaboduchú, ale duchaplnú slobodu. Zodpovednosť nie je odvodená od
viny a prenasledovania, ako povinnosť, ale je odvodená od vedomia,
od vedomstva. A to je veľmi veľký rozdiel. Vysvetlime
si to na príklade: Nejaký nevedomec (latinsky idiot) je slobodný (čo
je bežné). Vysvetlí si slobodu tak, že si môže robiť, čo
chce. Lenže keďže jeho vedomie nie je celostné, je len sebecké
alebo inak nevyvinuté, či narušené, on chce robiť veci v rozpore
so súladom. Takže svoju slobodu uplatní napríklad tak, že otrávi rieku,
alebo sprivatizuje vodu, ktorú my denno-denne potrebujeme k základnému
dobrému stavu. Alebo napríklad vyrúbe celú horu, len aby hneď
zarobil obeživo. Alebo napríklad narába s našim spoločným obeživom
tak, že ho spreneverí v prospech nejakých pochybných kruhov, ktoré
mu za to dajú svoje podiely, alebo ich získa inak – nepriamo a obohatí
sa na úkor občiny – občanov. Alebo celú občinu (krajinu)
zapredá do vazalstva takého, či onakého. Takáto sloboda je teda zločineckou
slobodou a keď sa okolo seba poobzeráme, zistíme, že nie je
nijako zriedkavá a že mnohí takto uvažujú. Pokojne zničia
rastliny, živočíchov kvôli vlastnému obohateniu, pokojne ohrozia a pošpinia
naše spoločné životné prostredie, pokojne nás znovu zapredajú. Takže
po sedemnástom novembri narástla sloboda, ale zodpovednosť (vedomie,
svedomie) nijako mimoriadne nenarástla, je to len postupný pochod a teda
oslavovať ten jeden deň nemá z vedomeckého hľadiska až
tak veľký význam. Je to ako keby sme oslavovali, že sme vytiahli z blata
vozík, ktorý nám vzápätí zapadol do hnoja a tam hnije dodnes. To
ale neznamená, že by sme si ten deň nemali uctiť, uctiť je
správne, lebo sloboda je dôležitá, je nám dokonca vlastná, ale nie
oslavovať, lebo narástla sloboda a nenarástla zodpovednosť
– vedomie. Ani sa tomu nemôžeme až tak čudovať, keď
vedomstvo bolo tisíc rokov zakázané a vnucovali nám tu nevedomstvá
rôznych druhov, z ktorých komunizmus bolo len ten posledné necelostné
učenie. Vytiahnime vozík z hnoja a očistime ho. Uctime
si prírodné, či posvätné živly, uctíme si našu dušu, uctíme si
prírodu, tak nastane ozajstná sloboda v súlade s celkom a potom
to oslávime, piesňami, tancami, alebo inak. A dnes je to tak –
aká sloboda, také piesne. Veď len počúvajte tie mnohé
nevedomecké (idiotské) texty, ktoré sa na vás valia. Ďakujem,
neprosím, radšej budem oslavovať v lese so vtáčikmi skutočnú
slobodu a nie tento cirkus. Takže
takýchto neúplných oslobodení, nevedomých, ako bol sedemnásty november
1989, bolo v dejinách viac. A postupne prerástli do iných nevoľníctiev,
pretože to oslobodenie nebolo vedomé, nebolo zodpovedné. Rodina, ešte nás
čaká dlhá cesta ku skutočnému oslobodeniu, nenechajte sa opiť
cukríkom. No
a ešte je jedna dôležitá vec, čo sa týka našej nevedomosti o skutočnej
slobode. Dnes po kulte spoločného nastal kult osobného. Obe veci sú
choré. Dôležité je aj osobné, aj spoločné a nie len jedno,
to je krajnosť, nemoc, choroba. To sú také tie krajnosti, ako krajná
kolektivizácia a krajná privatizácia. Dnes už je isté, že onedlho
po krajnej privatizácii bude ďalšia buď krajná, alebo čiastočná
kolektivizácia, to je zákon vesmírny a pochopiteľný, keďže
nie sme len idividuálne prvoky, vo vode sa vznášajúce a rozmnožujúce
sa delením, ale sme bytosti spoločenské s aj spoločenským
vedomím a s aj spoločenskou zodpovednosťou (v dnešnom
jazyku aj spoločenským majetkom). Je to teda prírodný zákon, že sú
aj veci spoločné a tak to má byť. A teda aj sloboda môže
byť aj osobná (ktorej kult je dnes), ale aj spoločenská. Teda aj
rodina, národ, alebo iné (kultúrne) spoločenstvo môže mať,
alebo nemať svoju slobodu. A preto napríklad Ľudevít
Velislav Štúr odklínal nielen osobnú slobodu (zrušenie zvyškov nevoľníctva,
všeobčinové volebné právo, ktoré nám zobrali v deviatom
storočí vieme kto, ale žiadal aj slobodú spoločenskú a teda
aj národnú slobodu. Následkom tohto pohybu došlo nielen k ustanoveniu
národného jazyka, ktorým máme tú česť a hlavne možnosť
písať, ale aj ku vzniku Česko-slovenska a tiež
ku vzniku Slovenskej republiky (republika – vec verejná, teda veľkoobčina).
Toľko z ľudského prirodzeného hľadiska, ktoré je azda
pre mnohých pochopiteľné. Lenže tu, bytosti s vedomím, my
nekončíme. Pre nás sú tieto oslobodenia osobné i spoločné
len čiastkové, pretože celostné oslobodenie súvisí s celostným
vedomím. A teda do našej spoločnosti, do spoločnosti žien,
mužov a detí, priberieme, či skôr my sa znovu zlúčime ,
spojíme, s ďalšími bytosťami, s rastlinami,
zvieratami, s ďalšími bytosťami, a až teraz, až tu
sme v celostnom, v skutočnom, v spoločnom vedomí,
v celostnej zodpovednosti a táto celostná zodpovednosť nám
umožní celostnú slobodu. No a to je, priatelia, stav duchovného
naplnenia, alebo až osvietenia. Takže – zazvonili sme si kľúčikmi
od našich bytov a áut. A teraz, keď sa chceme naozaj
oslobodiť, zazvoňme piesňou – oslávme krajinu, Matku Zem,
vody, oslávme dych všehomírny. Nevedomých oslobodení sme už mali v dejinách
viac. Majú svoj začiatok a čaká ich aj zákonitý koniec.
Len vedomé oslobodenie je celostné v čase a priestore. Žiarislav |
|||