Adobe Acrobat (PDF) formát: Výzva (vhodné na vytlačenie, stlačte TU) |
Rodný
kruh – spoločnosť vedomeckého učenia pre pôvodné
prírodné duchovno, 985 05 Kokava nad Rimavicou,e-mail
divozel@post.sk,
0907 740 868 1.
Svätenie
jari
– Veľká noc. Svätenie jari pritom môže byť umiestnené
na deň jarnej rovnodennosti, do úvahy prichádza aj čas veľkonočných
sviatkov 2.
V
kalendári by v niektorých prípadoch znamenalo len jedno slovko navyše:1.máj
Turíce,
Sviatok práce 3.
V
inom prípade by šlo o uznanie ľudého názvu „Dušičky“
alebo zrozumiteľného a pritom presného a duchovne pravdivého
pomenovania (2. november) Sviatok
duší predkov namiesto umelého názvu pamiatka zosnulých,
ktorý stavia tento pôvodný zádušný sviatok do inej polohy. No keďže
je to pôvodný sviatok, ktorý bol prekrytý Sviatkom všetkých svätých
(ekumenicky by sme mohli v tej dobe sláviť aj Sviatok všetkých
svätostí), pochopiteľné by bolo aj umiestnenie zádušného
sviatku na 1. november. 4.
V
Prípade sviatku Letný
slnovrat (Vajano) by sme mali zvážiť prirodzene samostatné
postavenie, keďže napriek určitým cudzorodým snahám sa
tento sviatok nepodarilo ani potlačiť a ani prekryť.
5.
Podobne je dobré nájsť
vhodné postavenie pre Zimný Slnovrat, alebo Kračúň,
aj
keď tento sviatok bol po zákazoch a dlhodobých neúspečných
pokusoch o potlačenie nakoniec v podstatnej miere prekrytý
inými vysvetleniami. V
prípade sviatku Turíc je zaujímavé uvedomiť si , že je to
okrem iného aj sviatok pôvodnej demokracie, ktorú jasne dokladajú
dochované obrady volieb rusadeľných, či májových - turíčnych
kráľov. Aj
keď to nie je logické, vieme si predstaviť, že v prípade
dvojitých označení bude pôvodný sviatok na druhom mieste. Ak však
pôvodné sviatky budú v našom kalendári úplne chýbať, budeme
o považovať za prejav základnej kultúrnej a spoločenskej
nevedomosti. Ak by to bolo vedomé, museli by sme to považovať za
prejav pokračujúceho útlaku, zneuznávania, alebo znevažovania
našej pôvodnej kultúry, ktorá
v podobe vedomej, či podvedomej pretrváva v obyvateľoch našej
krajiny bez ohľadu na náboženské, politické a iné smery a
vplyvy.
Veľmi prínosné by bolo, keby naše pôvodné sviatky a ich
vysvetlenie mali väčší priestor aspoň vo verejnoprávnych médiách
a tiež v rôznych stupňoch vzdelávania.
Veríme, že priateľské
spolužitie rôznych duchovno-kultúrnych prúdov je možné aj bez toho,
aby pôvodná duchovná kultúra musela byť v utajení a ústraní
len preto, že sa mocensky neuplatňuje v politickom, či náboženskom
pôsobení. Ak by sme
ju naďalej potláčali, potláčali by sme svoju aj svoju
dušu a navyše by sme potláčali ajnaše najvlastnejšie národné,
európske, ľudské a bytostné hodnoty.
Že pôvodná kultúra tu stále žije, je jasné ako Slnko nad
hlavou, ktoré je hodnotou nielen prírodnou, ale aj duchovnou, podobne,
ako je vždy krásne a dôležité uctiť si jar, isteže je
prirodzené uctiť si aj duše a duchovno predkov. Aj keď je to
s nami niekedy podobné, ako v prostonárodných povestiach „Soľ
nad Zlato“, či „Slncový kôň“, keď si menej vedomí
ľudia uvedomili hodnotu dôležitých vecí a javov, až keď
ich stratili.
Slnko v duši praje
vedúci Rodného kruhu, Miro Žiarislav
Švický
|