domáca stránka | podujatia | rodný kruh | vedomectvo | vydavateľstvo Diva | na Medzi | Žiarislav |
|
K štátnemu sviatku Cyrila a
Metoda Piateho
klaseňa (latinsky júla podľa imperátora Julia) si pripomínajú
zákonodarcovia Slovenskej republiky príchod východorímskych cirkevných
vyslancov Cyrila a Metoda. Tento deň je
štátnym sviatkom. Z úcty
k hodnotám predkladáme návrh uctiť si tento deň ako deň
pamätný a nie ako sviatok. Znalci dejín pamätajú na byzanských
vyslancov, ktorí v krajinách Slovienov zaviedli
s kniežaťom Rastislavom proti
vôli ľudu štátne
náboženstvo a východorímsky politický režim.
Už dávno
pred príchodom Cyrila a Metoda u Slovienov žilo učenie o láske k
blížnemu. A to v podobe rodného duchovna a aj v podobe kresťanského
dovozu (arianstvo, íro-škótske rády...). Až z neskoršieho boja východného
a západného Ríma v podobe germánskej „druhej ríše“ a ríše
byzanstskej sa zachovali
rozsiahlejšie písomné stopy, ktoré boli zaznamenané „víťazmi,
ktorí píšu dejiny“ a teda neboli cielene zničené. Žiaľ,
dejiny sú v tomto prípade výrazne iné, ako niektoré zachované
povesti. „Zákon ľuďom“, teda cyrilometodsko-rastislavovský
zákonník priniesol na Slovensku, Morave a priľahlých krajoch
premyslenú a plošne právne ustanovenú diktatúru, ktorá znamenala zákaz
rodného duchovna (aj uctievania strudničiek, svätohájov, posvätných
stromov, pôvodných obradov, i zákaz kolied...). Trestom za prejavy pôvodného
duchovna boli nielen tresty telesné a zmrzačenia,
ale aj spoločenské týranie (zákaz jesť „pohanom“
pri stole s „kresťanmi“, niekoľkoročné nútené pôsty
„o chlebe a vode“ a iné
dnes už nepredstaviteľné a našťastie neprijateľné
ohavnosti. K nim patrilo aj trestanie celých občín (dedín) až
po konštantínom, Metodom
Rastislavom uzákonnené „predanie
občín“. Teda akési zákonno
– nezákonné nevoľníctvo, ktoré ničilo duchovnú slobodu
takisto ako demokratický spoločenský poriadok Slovienov,
samosprávu aj prirodzené hospodárstvo v prospech
obohateniu a diktatúry takzvanej
duchovnej moci. Tieto skutočnosti sú dejinne podložené. Okrem zákazu
pôvodného duchovna táto diktatúra znamenala súčasne právne
zničenie pôvodnej slovienskej demokracie. Tento cirkevný prevrat
znamenal začiatok vyše tisícročného obdobia temna. Ďalšie
diktatúry boli v podstate len novelizáciami tejto prvej právno-neprávnej
diktatúry. Od protislovenských zákonov a nariadení uhorských kráľov
(zákaz pôvodného duchovna znovu a znovu opakovane ustanovovaný) až
po diktatúru komunistickú, ktorá len vymenila, tak, ako predtým iní,
niekoľko ideologických pojmov. Môžeme
si položiť otázku, či má Boh rád diktatúru a či je
dobré oslavovať uzákonenie učenia lásky násilím.
Vytvorenie slovienského písma hlaholského bolo politicky podmienené
a aj tak uplatnené. Staroslovienčina v hlaholskej podobe, tak krásna
a bystro vystihnutá, poslúžila okrem prekladu judaistického písma a
evanielií v podstate len na ustanovenie diktatúry a šírenie
vymyslenej podobu dejín, ktorej veria tí, čo do nich veľmi
nevhliadajú. Konštantín a Metod isteže verili, že robia dobre. Majú veľkú zásluhu na zostavení slovienskeho písma, ktoré nám dnes dáva neoceniteľné vedomstvá o reči a jazykovej kultúre našich predkov. Zato im česť a sláva. Lenže v skutočnosti nepriniesli ani Boha, ani vedenie o ňom, ani vieru v neho.To všetko tu bolo už predtým. Slovo Boh tu bolo dávno pred nimi, takisto, ako rodné duchovno. Ak by
sme ustanovili pamätný deň Cyrila Metoda namiesto štátneho
sviatku, alebo by sme si v štátnom kalendári takisto, ako Cyrila a
Metoda, uctili aj sviatok Letného Slnovratu, svedčilo by to o našom
sebapoznaní, sebaúcte, ale aj o rozvoji duchovnej a spoločenskej
kultúry. S láskou, úctou a vedomím
Žiarislav
|
|