![]() |
|||
časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna |
|||
|
|||
AKO TURČIANSKYCH OLEJKÁROV PUČILA PÁKA FARMACEUTICKÁ |
25.1.13 |
||
OLEJKÁRI Z BOŽEJ LEKÁRNE Aby sme neupadali do bezhraničného smútku (aj na to by nám našli tabletku) z toho, čo sa dnes deje, pozrime sa na osemnáste storočie, keď zúril boj lekárov a lekárnikov proti slovenským olejkárom, chýrnych v celej Európe. Olejkárstvo sa rozmohlo hlavne na chudobnom Turci, kde mnohí poddaní prišli na spôsob, ako uniknúť z pazúrov feudalizmu. Vtedy ešte živé a v podstate väčšinové ľudové liečiteľstvo poskytlo uplatnenie mnohým šikovným a nadaným liečiteľom a výrobcom liečiv. A ako to už býva, zviezli sa s nimi aj poniektorí viťúzi narábajúci s čarom dnes označovanom ako „placebo“ efekt. Avšak jadro činnosti olejkárov pozostávalo zo skutočného liečiteľstva, založenom na znalosti liečivých olejov, pálenkových bylinných výluhov (tinktúr) a iných zelinkových a koreňových liečiv, ktoré si mohol u našich olejkárov prostý ľud zohnať lacnejšie, ako u lekárov a lekárnikov. Popri rovine boja úradníkov proti ľudovému prírodnému liečiteľstvu tu už môžeme vnímať aj určitý kultúrno-národný rozmer, keďže olejkári boli spravidla Slováci, kým lekári a lekárnici boli spravidla z iných - módnych a zvýhodnených národnostných okruhov...
alebo napríklad krveľový prášok, ktorý naši olejkári predávali spracovaný na liečivo v Rusku pod názvom „krv siedmych bratov“. K výbave patril aj medvedie a borsučie (jazvečie) sadlo, ale napríklad aj červený a čierny kamenný olej (petrolej). O výrobe a použití niektorých z týchto dobových obľúbených liečiv budeme o chvíľu písať v tlačenom časopise Rodná cesta. HLAVATA LIEČI HOLANDSKÝ DVOR Vo Francúzsku poznali slovenské liečivá turčianskych olejkárov pod názvami, ako „vodička uhorskej kráľovnej“, alebo „uhorský balzam“, čo bola masť zhotovená z výhonkov a miazgy tatranskej kosodreviny. Slovenskí olejkári teda neliečili len pospolitý ľud, ale aj kráľovské dvory. Zvlášť obľúbený bol istý olejkár menom Hlavata na holandskom dvore. Hlavata z Turca bol teda osobným lekárom, v dnešnom jazyku liečiteľom, na dvore holandskej kráľovskej rodiny, ktorú navštevoval každý rok koňmo (kone striedal). Po vypuknutí francúzskej revolúcie odišiel na niekoľko rokov do ruských krajov a v Nizozemsku sa neukázal. Nešťastná kráľovská rodina sa prostredníctvom kráľovskej kancelárie obrátila cez Viedenský dvor na Turiecku župu s otázkou, čo sa stalo s „doktorom“ Hlavatom. Župný úradník zistil, že Hlavata odišiel ilegálne do Ruska. Viedenská kancelária sa obrátila so žiadosťou na Petrohrad. Po niekoľkých týždňoch pátrania objavila cárska polícia Hlavatu aj s priateľmi v Charkovskej gubernii, odkiaľ ho sprevádzali až na uhorské hranice. V Turanoch ho posadili na koňa a „odoslali“ do Holandska, kde ho už kráľovská rodina netrpezlivo očakávala. Dokumenty o tom sú v Slovenskom národnom múzeu v Martine. Rusko nebolo najvýchodnejším cípom olejkárov. Slovenskí olejkári sa dostávajú až do Číny. Zvlášť obľúbené sa však stávajú české kraje a Morava.
„FYZIKUSI“ IDÚ OLEJKÁROM PO KRKU Nenávisť niektorých lekárnikov a fyzikusov voči našim olejkárom rástla a tak, ako aj dnes, lobovali u vládnucich kruhoch. Lekári a lekárnici ich opätovne obviňovali zo škodenia, avšak nepredložili žiaden dôkaz a ani vyšetrovania nedokázali poškodenia liečených. Zvlášť horliví sú bratislavskí a trnavskí lekárnici, ktorým vadia nízke ceny olejkárov, ktorí ich „oberajú o zisky“. 24. 9. 1748 v Turci zatýkajú piatich olejkárov, pretože však nezisťujú nič zlého, ani po prieskume liekov, z väzenia ich pustia domov. Turčiansky olejkári na cestách Mária Terézia na nátlak lekárnikov vydáva niekoľko nariadení, ktoré olejkárom zťažujú a mnohým znemožňujú prácu. Jozef II. pokračuje v potláčaní olejkárstva, ktoré smeruje k jeho zničeniu. Od roku 1754 do roku 1786 vyšlo viacero prísnych protiolejkárskych nariadení, ktoré zťažujú slobodu cestovať, pokiaľ v tej dobe o nej vôbec možno hovoriť, ale hlavne právo vykonávať túto živnosť. Od roku 1871 je možné olejkárom dokonca právne udeliť trest smrti (!). Olejkári sú vystavovaní zatýkaniu, zhabaniu liečiv a lekárskeho náradia a deportáciám. Zakazuje sa aj lekárnikom brať tovar od olejkárov, čo dokazuje, že u mnohých lekárnikov sa olejkári tešili vážnosti. Keďže olejkári sú stále žiadaní a potrební, v roku 1754 sa ich zastáva vedenie Turčianskej župy a žiada, aby im bolo dovolené voziť lieky do krajov, kde lieky chýbajú. Olejkárov podporujú aj niektorí zemepáni, napríklad župan Révay, ktorý im vydáva pasy a povolenia pracovať v zahraničí. Aj keď sa koncom 18. storočia protiolejkárske nariadenia trochu uvolnia, úpadok olejkárstva a je neodvratný. ŠAFRANÍCI ZA NÁROD Mnoho olejkárov pribralo na svoje krošne a vozy iný tovar, potrebný pre domácnosti a stali sa šafraníkmi. Devätnáste storočie žičilo rozvoju tohto remesla. Obchod už nie je len výsadou inej národnosti. Úspešnejší slovenskí šafraníci zakladali obchody nielen v Rakúsko-Uhorsku, ale aj v iných krajinách. Hlavne tí, ktorí podnikali v Čechách, Poľsku a v Rusku a v iných slovanských krajinách, upevňovali a šírili slovenské a slovanské povedomie. Niektorí z nich stáli pri zakladaní slovanských spolkov. Zvlášť príslušníci šafraníckeho rodu Országovcov , podnikajúci nielen v Uhorsku, ale aj v Poľsku a Rusku, horlili za zvrhnutie nadvlády Rakúšanov a Maďarov. Po vypuknutí 1. svetovej vojny rokovali s ruským cárom, zachraňovali Slovákov a Čechov v Rusku pred vyhnanstvom na Sibír, pracovali na vytváraní česko-slovenských légií a horlili za vytvorenie Česko-Slovenska. Takto sa potomkovia prenasledovaných liečiteľov a olejkárov priamo zaslúžili o zvrhnutie monarchie, ktorá im v posledných dobách pila krv. Ale o tom snáď nabudúce. Žiarislav podľa knihy Jozefa Hrozienčika, Turčianski olejkári a Šafraníci, Bratislava 1981, Vydavateľstvo Tatran. obrázky z menovanej knihy podobné články: 22.1.13 O CHRÍPKE A LIEČENÍ - z prírodného liečiteľstva 6.1.13 Z PRÍRODNÉHO LIEČITEĽSTVA 1 3.7.12 GÉNOVÁ MANIPULÁCIA – NIČENIE DEDIČSTVA PREDKOV I ZEME
|
|||