časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna |
|||||||||
|
|||||||||
Rodina súvisí s rodením, rodom, prírodou, manželstvo je spojenie muža a ženy Žiarislav píše |
27.1.15 |
||||||||
Tlupa bola vzťahovo i rodovo previazaná a musela sa stretávať s inými spoločnosťami, aby sa vyhla rodinnému kríženiu. Príležitosťou boli sviatky, hry, obchod. Nezriedkavý bol "únos nevesty". Zmena v rodových vzťahoch nastala s rozvojom poľnohospodárstva (neolitickou revolúciou). Usadenie roľníkov na rozdiel od pohybu lovcov a zberačov muselo ovplyvniť spoločenské vzťahy.
Rodina slúžila spoločnosti a musela spĺňať jej potreby očakávania. V tej dobe nepadali bomby na mestá a zastávky autobusov, takže boje spravidla uskutočňovali muži s mužmi, ktorí pri tom, ako aj pri love, nezriedka padli. A teda bolo viditeľne viac žien, ako mužov, hlavne v niektorých obdobiach. Z hľadiska spoločnosti bolo dôležité, aby každá žena mohla mať deti a bolo o ňu postarané, takže úplne zákonite tu boli mnohoženské rodiny (polygamia). Naproti tomu bolo mnohomužstvo (polyandria) pomerne zriedkavým javom. Podľa dobového záznamu z oblasti východných Slovanov, slovanské žena mali právo rozvodu a aj si ho uplatňovali (doplníme zdroj). Okrem „prirodzenej polygamie“, ktorá bola v podstate aj núdzová, jestvovala aj polygamia ako prejav mužovej moci v spoločnostiach so zložitejším triednym delením. V slovanskom svete teda boli obe podoby mnohoženstva. "Núdzové mnohoženstvo", pisateľ sa domnieva, že najčastejšie išlo o dvojženstvo, spočívalo v záchrane vdovy kmotrovským, alebo švagrovským manželstvom . Nemusela teda, ako niektorí o Slovanoch píšu, na našom území spáchať samovraždu. Naopak, podľa rodového (nepísaného) zákona o ňu malo byť postarané. Vdovu mal teda na zodpovednosti brat, alebo kmotor jej detí a musel sa o ňu a o deti starať, teda ju pojať za ďalšiu ženu (ak už nejakú mal, pokiaľ by si nenašla iného muža. "KRESŤANSKÁ" RODINA Tento, v tej dobe užitočný spôsob núdzového (kmotreneckého) manželstva Slovenov zakázal v 9.storočí cyrilometodský „Súdny zákonník pre ľud“, v ktorom bolo veľkomoravským Slovenom toto zakázané pod trestom zmrzačenia a vyhnania druhej ženy aj s deťmi *1 , čo pre mnohé ženy a deti predstavovalo rozsudok smrti. Nasledovalo tvrdšie patriarchátne manželstvo monogamné, ktorého vzor vychádzal s malými zmenami zo starozákonnej tradície. Žena mala byť nástrojom hriechu, hoc predtým vystrúhaná len z mužovho rebra. Samozrejme, že takáto žena bola v bežnom živote bez práva rozvodu. Tak to bolo vo všetkých troch abrahámovských, tzv. etických náboženstvách. Moslimskí autori *2 síce píšu, že korán rozvody umožňoval, ale popravde šlo takmer výhradne o „zapudenie“ ženy mužom. Kým u kresťanov bola možná akási doložená „reklamácia“ ženy, čo je doložené aj na panovníckom uhorskom dvore, pokiaľ nesplnila možné očakávania svojho manžela. Je známy prípad uhorského kráľa, ktorý vrátil manželku na dvor Kyjevskej Rusi. Podľa zákona Kolomana Učeného (1095 - 1116) mala byť neverná manželka "prepustená", presnejšie, doslova predaná do otroctva *3. Ak nebola šľachtičnou. Ak bol neverný muž, mal sa kajať. V zásade však z manželstva nebolo úniku, ani keby (či iba ak) by muž ženu dobil na smrť. Samovražda bola (cirkvou) zakázaná, pod trestom neuskočnenia pohrebného obradu *4 . Tradičná stredoveká katolícka rodina bola teda v mnohom podobná tradičnej moslimskej.
Aj naďalej však zostáva manželstvo a rodina vo svojej pôvodnej a to najzákladnejšej úlohe dôležité: poskytuje väčšie spoločenské záruky pre plodenie a výchovu detí. Napriek niektorým povážlivým javom – napríklad známe sú papierové rozvody manželov kvôli daňovým odvodom (podmienky tradičnej rodinnej živnosti sú v niektorých smeroch znevýhodňujúce) , alebo papierové manželstvá kvôli imigrantom. V zásade je však rodinná ustanovizeň naďalej potrebná a prispôsobila sa dobovým potrebám. Rodina zostáva rodinou, úplnou, alebo neúplnou či rozšírenou a manželstvo ostáva spojením ženy a muža. Koreňoslovne „manžel“ a „manželka“, tieto slová znamenajú spojenie muža a ženy. Pôvodne, pred prešmyčkou, tvaru manželka predchádzal tvar mal-ženka, praslovansky malъžena , teda doslovo muž-žena, podobne, ako manžel (malžen), čo vyjadrovalo duchovné spojenie. Prvý slovný koreň - "mal" teda znamená muž *5 . Ide teda o spojenie muža a ženy, ktorí môžu plodiť deti. Slovenská a slovanská rodina mala súčasne aj podobný význam, ako rímska „família“, aj keď nebola v tomto zmysle tak jazykovo odlíšená, bola v skutočnosti zabezpečovacou jednotkou pre všetkých, čo žili v dome. A teda aj pre prípadné osvojené deti (a pre čelaď). U Slovanov bola ustanovizeň rodiny aj obradne a duchovne podchytená. Napríklad ded si posadil dieťa na koleno, čím obradne potvrdil jeho miesto v rode. Z tohto obradu pochádza slovo „pokolenie“, i výraz „z druhého kolena" (bratanec z druhého kolena - nie po tom istom dedovi, ale z kolena dedovho brata...). Rodina a dom mali svoje rodové a domové svätosti...Napríklad v slovenskom dome po narodení dieťaťa položili novorodeniatko obradne na pec*6, ktorá bola zasvätená duchom predkov, teda do pôsobnosti ochranného rodinného ohňa... Rodina mala množstvo ochranných obradov vychádzajúcich z rodného duchovna.
*3 Segeš V., Višváder F. a kol. autorov - Kniha kráľov, Panovníci v dejinách Slovenska a Slovákov - Vydavateľstvo Kleio, Bratislava, 1998 (str. 80) *4 Kol.autorov - Encyklopédia ľudovej kultúry Slovenska II - VEDA, Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, Bratislava, 1995 (str.138) *5 Porovnaj malъžena so strednonemeckým mālwīp – nemecky Weib je žena - podľa dostupných zdrojov je to polokalk – Rejzek Jiří - Český etymologický slovník - LEDA, Praha, 2001 *6 Kol.autorov - Encyklopédia ľudovej kultúry Slovenska II - VEDA, Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, Bratislava, 1995 (str. 27)
Podobné články: 6.2.15 PRIRODZENÉ JE SPOJENIE DVOCH POHLAVÍ - Žiarislav odpovedá na otázky 27.1.15 Rodná podstata - Rod - úryvok z knihy Návrat Slovenov v Duchu a slove 9.1.13 OD PRVOKOV PO ĽUDÍ - z dejín lásky13.12.14 O ŽENÁCH V PôVODNOM DUCHOVNE - úryvok z 2.vydania knihy (v kapitole "Div, divy, Boh, božstvá...") 31.1.13 Zruší „Európska únia“ mužský a ženský rod? „RODIČ 1“ A „RODIČ 2“ MAMU A OTCA NENAHRADIA 21.11.12 Konštantín a Metod zakázali pôvodnú kultúru našich predkov a ustanovili náboženské prenasledovanie DRUHÁ STRANA „SVäTEJ“ MINCE 17.3.14 STARÁ DOHODA – SLOVO SLOVENOV Žiarislav píše 6.3.14 Čaro jazyka slovenského - Dal by som si dve-tri jablká... |
|||||||||