časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
(Moravský)
Slovák, čo poprel slovenský
národ MASARYK:
PRVÝ SLOVENSKÝ PREZIDENT Ďalšia socha, čo mnohých tlačí k hádkam, vedomejších ku vzdelávaniu |
28.10.10 |
||||||||||||
K SLOVÁCKU SA NEPRIZNÁVAL No,
pôvod mal síce slovenský, ale nikdy to nepriznal, i keď hovoril
pred Slovákmi „o láske k Slovensku
a Slovákom“, mimo ich priamej prítomnosti poprel jestvovanie
slovenského národa. Masaryk študoval i učil vo Viedni a učil
od konca 19. storočia ako profesor i na Pražskej Univerzite
Karlovej. Aby sme sa do toho lepšie vžili, prirovnajme vtedajšie Viedenské
a Pražské prostredie k anglickému Londýnu, kde považovali
napríklad Írov, či Škótov na nevzdelaných keltských „sedlákov“,
podobne, ako vo Viedni či v Prahe považovali niektorí vzdelanci
Slovákov za nevzdelaný národ bačov . Ani dnes napríklad Česi
nevedia, že prvú systematickú gramatiku im napísal Slovák Vavrinec B.
Nedožerský, a niektorí snobi považujú Slovákov za kultúrne
zaostalejší národ (čo netreba brať osobne). Až teraz sa
objavuje „bačovské čaro“ ,podobne, ako nedávno „keltská
ezoterika“, avšak pred sto rokmi to bolo nemysliteľné. Takže
Masaryk vyrastal v prostredí, kde sa slováckym pôvodom radšej
nehrdil a možnože akosi zčasti podprahovo, zčasti
geografickou a geopolitickou úvahou dospel k teórii o česko-slovenskom
národe, ktorá mala svoje výhody aj nevýhody, avšak v tej dobe
splnila svoj účel a prispela alebo priamo podmienila vznik česko-slovenského
štátu.
Štefánika vymenoval za
ministra vojny, a keďže vojna sa práve končila, takto ho
prakticky vyradil z vlády. Štefánik po konflikte s Benešom
(Štefánik 1., 2. Pavol Blaho, Bohdan Pavlu, Štefan Osuský) vracal
sa zo spriazneného Talianska vzdušnou cestou (aby sa vyhol Maďarsku)
a zahynul za dodnes nevyjasnených okolností. Tesne predtým , ako mal
s Benešom a Masarykom prebrať jeho dôležitú otázku –
ako to, že Slovensko (a Morava a podkarpatská Rus) nemá dohdodnutú
autonómiu. Po smrti Štefánika a zatknutí Hlinku sa rýchlo zabudlo
na Masarykove sľuby, ako „Bude
slobodné Česko, bude slobodné Slovensko, každá vetva bude pánom vo
svojej krajine“(Masaryk, 1918) a štátne usporiadanie sa priblížilo
inému Masarykovmu výroku: „Niet slovenského národa, je to len vynález
maďarskej propagandy“ (Masaryk, v rozhovore pre Le Petit
Parision). RANY
NA BRATSKÝCH VZŤAHOCH V tej
dobe sa zaužívalo tvrdenie o „agrárnom Slovensku a priemyselnom
Česku“, čo však nebola pravda, keďže Slovensko bolo už
od stredoveku banskou oblasťou a boli v ňom desiatky
banských a priemyselných miest, Slovensko bolo najpriemyselnejšou
časťou Uhorska. Bolo v rámci vtedajšej politiky naviazať
slovenský priemysel na český, čoho dôsledkom bola napríklad
krvavo potlačená krompašská vzbura. V banícko-hutníckej
hnileckej doline boli priemyselné vzťahy s Poľskom po českom
zásahu prerušené a po zlyhaní sociálnej politiky sa veci dostali
do tej hroznej podoby, že do krompašských robotníkov a ich žien
strieľali českí žandári (masaker sa odohral za prezidentovania
Masaryka). Takéto a iné udalosti veľmi zhoršili slovensko –
české bratské vzťahy rozvíjané už od dôb Štúrovcov a nie
je to len horkokrvnosť „baťku“ Vajanského, ktorá
podnietila známeho spisovateľa k tomu, aby na Masaryka zaútočil
dáždnikom. Jednoducho
– aj keď si moravskí Slováci prezidentovi Masarykovi pri návšteve
rodného kraja tak slávnostne uctili, že mu slávnostne vyzdobili cestu -
„koptem“ mu vedmy načiarali kvetinovú 70 metrovú mandalu, na
Slovensku nebol Masaryk považovaný vo všeobecnosti za „tatíčka“
tak, ako v českých krajoch. Zväzok
Slovákov s Čechmi bol dôležitý tak pre Slovákov, ako pre
Čechov. Nešťastím však bolo, že sa nikdy nepodarilo naplniť
v clevelandskej a pittsburgskej zmluve dohodnutú rovnoprávnosť.
Či to vôbec bolo možné, o tom sa dá dumať. Ale to, že
Masaryk dohody so slovenskými predstaviteľmi porušil, je historicky
dokázané. A tak hoci aj bol slovenského pôvodu, bol a je síce
dôležitou, ale súčasne pre Slovákov spornou osobnosťou. Isteže
si svojou prácou pre národné i demokratické uplatnenie Čechov
i Slovákov (a zčasti aj Moravákov a Rusínov) zaslúži
poctu. Ale, ako hovoria západní Slováci – odtál potál.
podobné
články:
|
|||||||||||||